Lär dig svenska på sfi Folkuniversitetet i Helsingborg

Är du redo att lära dig svenska och ta steget in i svenska samhället? Då har du kommit rätt. Välkommen till sfi i Helsingborg på Folkuniversitetet. Läs mer om svenska för invandrare (sfi) och hur du redan idag anmäler dig och blir en del av vår skola.

Lär dig svenska på Folkuniversitetet i Helsingborg

Ansök

Folkuniversitetet har mycket lång erfarenhet av sfi – svenska för invandrare. Med hjälp av våra duktiga och engagerade sfi-lärare kommer du att få bra kunskaper i svenska och om det svenska samhället.

När du studerar sfi på Folkuniversitetet i Helsingborg lär du dig mycket mer än bara ord och grammatik. Språkundervisningen är en viktig del av sfi, men det är minst lika viktigt att du blir bekant med att leva och arbeta i Sverige.

Vi ser fram emot att välkomna dig till vår skola och att hjälpa dig ta plats i Sverige!

Därför ska du välja sfi Folkuniversitetet i Helsingborg

• Trevliga lokaler centralt i Helsingborg, nära buss- och tågstationen.
  • Undervisning av hög kvalitet med behöriga och erfarna lärare.
  • Flexibla studietider men möjlighet att studera på distans vid behov.
  • Tillgång till läromedel i klassrummet samt digitalt läromedel för studier utanför klassrummet.
  • Regelbundna studiebesök i Helsingborg för att lära känna staden.
  • Möjlighet att kombinera sfi med en kurs om arbetsmarknaden i Sverige.

Olika sätt att läsa sfi på Folkuniversitetet i Helsingborg

Vår undervisning anpassas efter dig, dina behov och din utbildningsbakgrund, oavsett nivå. Vi hjälper dig att hitta den studieform och nivå som passar dig bäst.

Folkuniversitet i Helsingborg erbjuder sfi-kurserna B, C och D för studieväg 2 och 3 på följande sätt:

• 15 timmar/vecka, dagtid på plats i skolan.
  • 10-15 timmar/vecka, flexibla studier efter dina förutsättningar.

Flexibla studier innebär att du har tillgång till ett digitalt läromedel och kan kombinera det med lektioner och handledning på dag- och kvällstid, i skolan och/eller via Zoom.

Vi har löpande intag vilket innebär att du snabbt kan få börja dina studier hos oss.

Vad krävs för att du ska få läsa sfi på Folkuniversitetet?

Du har rätt att studera sfi från det år du fyller 16 år. Du ska också vara folkbokförd i Helsingborgs stad och sakna grundläggande kunskaper i svenska språket.

Du behöver ett fullständigt personnummer. Du kan även söka till SFI med ett samordningsnummer, om du kommer ifrån ett EU-land.

Så anmäler dig du dig till sfi på Folkuniversitetet i Helsingborg

Du anmäler dig genom att klicka på ansök. Din ansökan kommer därefter att tas emot av en av våra administratörer. Vi garanterar dig att en lärare kommer att kontakta dig inom 4 arbetsdagar.

Din lärare kommer sedan att hjälpa dig att hitta den studieform som passar dig bäst. Inom cirka fyra veckor kommer du att vara igång och lära dig svenska på Folkuniversitetet.

Ansök