Kursbeskrivning
Den här kursen vänder sig till chefer och ansvariga inom olika affärsområden och syftar till att förbättra förmågan att uttrycka sig på franska i yrkeslivet. I en liten grupp utvecklas de språkliga verktygen för bättre kommunikation i olika affärssammanhang och förmågan att förstå och anpassa sig efter olika franska företagskulturella skillnader, så att du kan utvecklas inom ett företag. I gruppen arbetar ni med kommunikativa övningar som presentationer och simulerar möten och förhandlingar. Undervisningstempot är högt, kursen är mycket effektiv och ger ökat självförtroende att använda franska i affärslivet. Varje kurs planeras med utgångspunkt från deltagarnas respektive behovsanalys.
Exempel på olika teman: presentation av ett företag och dess organisation, produkter och tjänster, rekrytering, ekonomi och finans, marknadsföring, rapportskrivning och liknande som anknyter till fransk kultur och affärsvärld.
- 30 lektioner per vecka
- Varje lektion är 45 minuter
- 3 till 6 deltagare per grupp
- Kurslängd 2 veckor
- Mellan till avancerad nivå (B1-C1)
- Kursmaterial ingår
- Behovsanalys görs i förväg
Kursavgift
18 500 kr
Lektionstider
Måndag till fredag 9.00 – 12.30 + 14.00 – 15.30
Kursstart
2022: 3/1, 31/1, 28/2, 28/3, 25/4, 23/5, 20/6, 18/7, 16/8 (tisdag), 12/9, 10/10, 7/11, 5/12
Ingen undervisning följande datum:
1/1, 18/4, 26/5, 6/6, 14/7, 15/8, 1/11, 11/11.
Lektioner som skulle ha hållits på helgdagen flyttas till andra dagar samma vecka.
Skolan
IS Aix-en-Provence grundades av oss på 70-talet. Delar av den administrativa personalen är skandinavisk men alla lärare är från Frankrike. Skolan är inrymd i en nyrenoverad byggnad, omgiven av en vacker trädgård, ca 10 minuters promenadväg från centrum. Här har man nära till små trevliga restauranger, bagerier och affärer. På skolan finns 16 undervisningslokaler med luftkonditionering, ett multimediarum för självstudier, terrasser och en liten trädgård med damm. Fritt wifi finns tillgängligt i hela byggnaden.
Undervisning
Undervisningen bygger på muntlig kommunikation och metodiken gör att alla deltagare är aktiva. Man använder sig ofta av tidningsartiklar, radioprogram och video i undervisningen. Genom att diskutera dagsaktuella händelser i vardags- och näringslivet får du lära dig en modern franska. Materialet anpassas till gruppens nivå och eventuella intresseområden.