Just nu får du 10 procent rabatt på kursavgiften, vilket motsvarar 3500 kronor (ordinariepris är 35.000 kr och nya priset är 31.500 kr). För att boka dig och ta del av rabatten kontakta birgitta.wahlman.laurell@folkuniversitetet.se, tel. 08-7894248. Erbjudandet gäller endast nybokningar. Möjlighet till delbetalning finns.
Sista anmälningsdag 10 februari.
Innehåll
På kursen får du de viktigaste grundläggande verktygen för att kunna arbeta som webbredaktör eller content manager på ett företag, myndighet eller i en organisation. Kursen passar även dig som är journalist eller kommunikatör som vill utveckla din digitala kompetens.
En webbredaktör/content manager står i centrum av den digitala utvecklingen och ska behärska en stor och variationsrik mängd arbetsuppgifter. Här får du lära dig att skriva och ta bilder för webben, förbereda och publicera material på en WordPress-sajt. Du lär dig även att driva trafik till en sajt och att jobba med sociala medier. Vi återkommer regelbundet under terminen till webbredaktörens grundläggande redskap, vi går även igenom innehållsplanering, kanalanpassning och juridik på nätet.
Något ur innehållet
•Anpassa material för olika målgrupper och digitala kanaler. Sätta rubriker och skriva ingresser som fångar användarens uppmärksamhet.
•Driva trafik. Hur du får besökarna att hitta till en sajt. Hur du hittar och skapar material som gillas och delas.
•Hur du mäter trafik och utvärderar digitala satsningar.
•Sociala medier. Hur du kan få draghjälp av sociala medier för att sprida innehåll och varumärke.
•Berätta med bilder samt använda dem för att förstärka textens budskap. Hur du arbetar du med visuellt material i sociala medier.
•Webb-tv, videoproduktion och rörligt material. Filma med mobilen och lär dig klippteknik.
•Sökmotoroptimering (SEO). Hur du som redaktör får en sajt att rankas högre hos sökmotorerna.
Kursledare är Linda Karlsson, även andra lärare deltar i moment i undervisningen. Flera gästföreläsare bidrar med sina berättelser, erfarenheter och tips. Vi kommer också att göra studiebesök hos företag som ligger i framkant inom digital kommunikation.
Arbetsmaterial och praktisk övning
På vår övningssajt Slussenstidning.se publicerar du dina texter löpande under kursens gång.
Undervisningsform
Webbredaktörkursen är en terminslång deltidskurs. Du går en dag i veckan under sammanlagt 15 veckor, totalt cirka 6 timmar i veckan. Du får återkoppling på ditt arbete från kursledare med gedigen erfarenhet av innehållsproduktion för sociala medier. Räkna med att lägga ned motsvarande antal timmar på hemarbete mellan kurstillfällena på skriv- och arbetsövningar. Kurstillfällena består av föreläsningar, praktiska moment, gruppövningar och diskussioner. Betoningen ligger på det praktiska arbetet, inte på teori och litteraturstudier. Observera att gästföreläsningar och studiebesök ibland kan hållas på andra tider än de ordinarie lektionsdagarna. Du får ett detaljerat schema vid kursstarten. Observera att det är obligatorisk närvaro på lektioner och föreläsningar.
Förkunskaper
Du behöver inga särskilda tekniska förkunskaper, men du behöver ha datorvana, en bärbar dator och en smartphone att fotografera och filma med. Erfarenhet och kunskap av att skriva välkomnas, men är inget krav.
Godkänd och intyg på avslutad kurs
Alla godkända kursdeltagare får ett intyg efter genomgången kurs. För att bli godkänd på kursen måste du närvara på kursen och lämna in alla uppgifter och övningsartiklar på utsatt tid. Du får inte vara frånvarande från undervisningen mer än två kurstillfällen (max 12 studietimmar). Observera att det är obligatorisk närvaro på lektioner och föreläsningar. Förlorade lektioner kan inte inhämtas vid senare tillfälle.
Allmän information
Kursen går av stapeln då ett visst deltagarantal är uppnått.
Inga uppehåll för sport-, påsk- eller höstlov, men det kan variera beroende på hur helgerna ligger under terminerna. Du får ett schema under första kurstillfället.
Kursen ingår i Poppius Diplom
Kursledare
Linda Karlsson är en rutinerad redaktör och redaktionsledare med inriktning på digitala medier. Hon har lång erfarenhet av att jobba med innehållsproduktion både operativt och strategiskt, och stor vana vid att arbetsleda och av att utföra alla delar av webbprojekt – från strategiska överväganden, design och användbarhet, till sökmotoroptimering och text-, bild- och videohantering.
Kursledare
Linda Karlsson
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm