Kursen öppnade dörren till en digital värld

Eva Kusoffsky är en erfaren formgivare, som länge har arbetat med magasin och andra tryckta produkter. Men den digitala utvecklingen fick henne att inse att hon måste uppgradera sin kompetens för att hänga med.

Kursen öppnade dörren till en digital värld

Tidigare i år utbildade sig Eva Kusoffsky till diplomerad webbutvecklare i Folkuniversitetets regi, och det bidrog starkt till att bredda hennes kompetens. Nu kan hon arbeta med responsiva webbplatser, skapa databaser. Dessutom har hon förståelse för programspråken JavaScript och PHP. Bara för att nämna något av kursens innehåll.

– Jag har klivit in i en ny dimension. Kursen öppnade dörren till en digital värld där jag kan använda nya och gamla färdigheter, precis vad jag ville ha. Jag är den nya tidens grafiska formgivare, som behärskar två världar, säger Eva Kussofsky.

Utvecklingen går i snabb takt mot det digitala. Men Evas grundläggande kunskaper i formgivning är fortfarande högst gångbara. En bra webbdesigner ska ha grafisk kompetens i botten, en känsla för färg och form. Det kan inga tekniska kunskaper i världen ersätta. Ur den synvinkeln fungerade kursen på Folkuniversitetet som en perfekt fortbildning. Den var just den pusselbit som Eva efterfrågade.

– Jag har jobbat mycket med magasin genom åren och tycks att det varit jättekul, men de senaste fem åren har allt liksom vänts upp och ned. Det finns inte lika många magasin längre, men desto fler hemsidor.

– Samtidigt är det många som vill ha både print och hemsida, underhåll av hemsidan och kanske även en banner. Jag kan göra form på de plattformar som krävs för det. Utvecklingen har också medfört att det blir allt färre som behärskar print idag, men jag är en av dem.

En bransch som snabbt stöps om

Föryngring pågår inom media, på gott och ont. Det är inte alls självklart att man tar det steg som Eva gjorde för att hålla sig kvar i en bransch som snabbt stöps om. Hon gick kursen i sällskap med deltagare som var hälften så gamla som hon, och van vid kodning. Det krävdes inga omständliga instruktioner för att de snabbt skulle kasta sig över övningsuppgifterna. Slash och kolon var vardagsmat på tangentbordet för dem. Eva var nybörjare, men en motiverad sådan.

– Vi hade en fantastisk lärare, som förklarade så enkelt och tydligt. Inför varje lektion hade han gjort ett upplägg med powerpoint-presentationer som är bra att jag än idag går tillbaka och kollar på dem.

– Har man inte en bra pedagog är man helt lost.

Eva Kusoffsky berättar att hon alltid har talat sig varm för det evigt pågående lärande, inte bara för att det är nyttigt utan för att det också är roligt. Dr steg som hon nu har tagit förenar de båda.

– Det har inte varit enkelt, men det har varit roligt. Jag är jätteglad för att jag till slut tog det här steget.

Blicken mot framtiden

Framtiden då? Ja, nu när Eva är frilansare styr hon kanske inte innehållet i uppdragen helt själv, men hon ser sig själv gärna på en mindre byrå där hon både kan erbjuda tjänster som webbdesigner och grafisk formgivare.

– Jag vill göra både webbdesign och print åt företag. Nu har jag flera saker att erbjuda. Projektarbetet och själva slutmålet i kursen var att göra en webbshop (webbutik).

Till våra diplomutbildningar