Det finns en plats för dig

Vet jag att du matchar med en arbetsgivare – då ska du dit. Det säger Karl Karlsson, handledare på Rusta och matcha i Trollhättan som hjälper dig som behöver stöd i ditt jobbsökande.

Karl Karlsson är handledare på Rusta och matcha i Trollhättan

Vad kan jag förvänta mig av Rusta och matcha på Folkuniversitetet?

Rusta och matcha vänder sig till dig som är långtidsarbetslös och behöver lite extra stöd för att komma ut i jobb eller studier. Har du gått hemma i mer än ett år kan det krävas lite motivation för att komma i gång igen. Vi på Folkuniversitetet är duktiga på det – att stötta dig som vill ha ett jobb eller en utbildning som hjälper dig hitta tillbaka till arbetsmarknaden.

Hur ser den lokala arbetsmarknaden ut i Trollhättan? Finns det branscher som är i extra stort behov av nya medarbetare?

Alla! Det finns ett stort sug efter tekniker, IT-kompetens och personal inom vård och omsorg. Handeln börjar också komma i gång ordentligt. Jag ser allt fler annonser där det räcker med gymnasieutbildning och erfarenhet för att ha en chans, så det finns många jobb att söka.

Vad gör dig till en bra personlig handledare?

Jag är lyhörd, har god personkännedom och lång erfarenhet. Många är stukade efter en lång arbetslöshet och då gäller det att bygga upp ett förtroende och motivera, ibland till att gå i en helt ny riktning. Sedan ger jag mig inte när jag ser att något kommer att fungera. Vet jag att du matchar med en arbetsgivare – då ska du dit.

Vad driver dig i jobbet?

Det som driver mig personligen är när det går bra. Jag brukar säga att jag jobbar med att göra människor lyckliga. Det finns inget som är så skönt som att känna att det ordnade sig för Niklas, Lisa eller Ahmed. Det är min drivkraft.

Kan du nämna tre saker som ökar chansen att få jobb?

Gymnasieutbildning och körkort är A och O. Här i Trollhättan bor många lite utanför och då är körkort och tillgång till bil ett måste, annars får arbetsgivaren kalla fötter. Det tredje är vilja till förändring. Alla vill ha förändring, men du måste hitta knappen och trycka på den.

Vad är receptet på en lyckad matchning?

Det handlar om två personer: dig och arbetsgivaren. Arbetsgivaren ska se att du kan bidra och du ska känna att du bidrar. Då blir det bra. Min inställning är att det finns en plats för alla, även för dig. Det gäller bara att hitta den. Jag lägger all min kraft på det.