Då blir det en match made in heaven

En lyckad matchning är som en lyckad relation. Det säger Marcela Nyberg, handledare på Rusta och matcha i Karlstad som hjälper dig som behöver stöd i ditt jobbsökande.

Marcela Nyberg är handledare på Rusta och matcha på Folkuniversitet i Karlstad

Inom vilka branscher är det lättast att få jobb?

Det är en stabil uppgång i alla branscher i Värmland just nu, så det finns goda chanser att få jobb. Det går till exempel bra i industrin och byggbranschen, men också inom vård, omsorg och skola. Vi når väldigt fina resultat på Rusta och matcha i Karlstad!

Vad gör dig till en bra personlig handledare?

Jag har jobbat på Arbetsförmedlingen och varit i branschen i många år så jag har bra koll på arbetsmarknaden i hela Värmland. Jag har också ett stort kontaktnät som jag använder mig av när jag vägleder och matchar dig mot arbete eller studier.

En annan styrka är min personlighet och bakgrund. Jag kommer från Brasilien och har bott i Sverige i 26 år, men jag har fått kämpa för att hitta min väg. Det brukar jag lyfta fram som motivation.

Jag tycker också att det är viktigt att möta dig där du befinner dig och se ditt behov utifrån vad du vill uppnå och var du är i livet. Du kan uppnå fantastiska resultat genom att få upp ögonen för vad du själv är bra på och våga testa nya saker.

Vad driver dig i ditt jobb?

Jag är resultatfokuserad. Det finns inget som gör mig så glad som när du lyckas, till exempel får ett jobb eller börjar studera. Jag möter så många olika livsöden och det är en viktig drivkraft att jag vet att jag kan hjälpa människor att ta sig från punkt A till punkt B.

Kan du nämna tre saker som ökar mina chanser att få jobb?

Det beror på vad det är för yrke, men först och främst utbildning. Det spelar igen roll om det är en yrkesutbildning eller en annan eftergymnasial utbildning – det viktiga är att du har en utbildning. Personlighet och drivkraft är också viktigt. Om du saknar rätt utbildning kan det vägas upp av att du visar framfötterna. Det tredje är språkkunskaper. Om svenskan inte räcker till kan det innebära att du får avslag, trots att arbetsgivaren gärna vill anställa.

Vad är receptet på en lyckad matchning?

Det är precis som en lyckad relation: att båda parter känner att de har hittat rätt. Arbetsgivaren ska ha fått en kompetens som verkligen behövs och du ska känna att det är rätt arbetsplats för dig, att den matchar dina kvalifikationer och att du kan utvecklas. Då blir det en match made in heaven. Min roll är att vara matchmaker och när det lyckas känns det som att jag själv har fått jobb!