Boka med 2000 kronors rabatt senast 18/9! Kurspriset blir 20 975 kronor (istället för 22 975 kronor).
Intervju med deltagaren Adnan: "Lärde mig designa enklare och proffsigare". länk
Målgrupp
Kursen vänder sig i första hand till dig som är intresserad men inte har så stor erfarenhet av grafisk design. Den passar exempelvis dig som har nytta av kunskaperna i ditt arbete, men också dig som helt enkelt vill prova om grafisk design är något för dig. Den lämpar sig också för egenföretagare och dig som vill bygga en portfolio för att söka vidare utbildning.
Förkunskaper
Du behöver inga förkunskaper i grafisk design, däremot datavana motsvarande vardagligt användande (som att hitta och spara filer och använda olika fönster).
Mål
Utbildningens mål är att:
- ge dig verktyg för visuell kommunikation, perception och grafisk design
- ge dig kunskaper och färdigheter för att själv skapa enklare grafiska produkter och trycksaker – från idéstadium till färdig produkt.
- bli säkrare i att skapa en genomtänkt design på egen hand
- ge näring till din kreativitet och att stärka dig i designprocessen
Kursupplägg
Kursen leds av två lärare vars pass varvas. Du lär dig teori och design av formgivaren Cecilia Undemark Péterfy, och IT-kunskaper av Thomas Dättermark. Den mindre gruppen på max 12 deltagare gör att du utvecklas snabbt. Undervisningen består av föreläsningar och praktiskt arbete.
Innehåll
Grafisk design
- Introduktion grafisk design
- Visuell kommunikation, perception och skissteknik
- Designprocessen
- Typografi
- Färglära
- Budskap och målgruppsanpassning
- Designprinciper och komposition
- Designhistoria
- Bild och layout (tex tidningssida)
- Logotyp och visuell identitet
- Projektplanering – så planerar du ett arbete eller uppdrag inom grafisk design
- Presentation – så presenterar du ett förslag på lösning för en uppdragsgivare (från moodboard till färgskala och design)
IT- kunskaper
- Adobe Creative Cloud: Du lär dig grunderna och relevanta delar och tillämpningar i programmen InDesign, Illustrator, Photoshop och Acrobat. Läraren har dragningar och övar samt arbetar med kursens praktiska uppgifter med lärarstöd på plats.
- AI: Introduktion till att använda AI inom arbete med grafisk design.
Praktiska uppgifter
- Praktiska uppgifter/case under utbildningen är bland annat: logotyp, trycksaksdesign och storformat som affisch.
- Under den senare delen av kursen får alla deltagare en så kallad slutuppgift att arbeta lite längre med, ett verklighetsliknande case.
Feedback
- En viktig del av kursen är feedback på dina uppgifter. Den ges dels av läraren och dels i grupp mellan deltagare på ett respektfullt och givande sätt. Feedbacken och att se hur man löser samma uppgift på olika sätt bidrar starkt till lärandet.
Mac/PC
Det mesta i de programvaror kursen omfattar ser likadant ut i Mac och PC, däremot finns ju olika kortkommandon och liknande. Under de lektioner datorer behövs finns laptop att låna (Mac), men många deltagare väljer att ta med egen laptop. Wifi finns. För att kunna göra hemuppgifter behöver du ha tillgång till egen dator.
Gratis tillgång till Adobe Creative Cloud under kursperioden
Under den tid utbildningen pågår har du kostnadsfri tillgång till Adobe Creative Cloud - dels under lektionerna men du har även rätt att installera programmen på en dator hemma, så att du kan repetera eller arbeta med uppgifter.
Tid och plats
Utbildningen går en heldag i veckan. Totalt 12 kurstillfällen klockan 9-16. Vi rekommenderar att du avsätter några timmar per vecka för hemarbete (uppskattningsvis fem timmar). Lovdatum: 30/10.
Utbildningen sker på plats i Stockholm. Det finns flera utbildningar med samma titel som denna inom Folkuniversitetet. Upplägget och innehållet på denna sida gäller endast kursen i Stockholm. Om du är intresserad av en kurs med samma titel som ges från annan ort så hör med Folkuniversitetets kontor där hur utbildningens innehåll ser ut.
Diplomering
Det krävs 75 procent närvaro samt att utbildningens slutuppgift (som du delvis arbetar med under lektionstid) fullgjorts för att kunna få ut ett diplom efter utbildningens slut.
Delbetalning
Fakturering och betalning av kursavgiften hanteras av Walley. I samband med anmälan online, kopplas du till Walley och kan välja mellan olika betalningsalternativ.
Anmälningsvillkor och avbokning
Folkuniversitetets allmänna anmälningsvillkor hittar du här (länk) men för denna utbildning gäller särskilda villkor vid avbokning innan kursstart:
Du har ångerrätt inom 14 dagar från att vi bekräftat din anmälan. Fram till sju dagar före kursstart återbetalas 90 % av kursavgiften (avdrag 10 % i administrationsavgift). Därefter återbetalas 50 % av kursavgiften fram till kursstart. Efter kursstart har du inte rätt till återbetalning.
Citat från tidigare deltagare
"Kursen är inspirerande och omfattande med en bred och bra mix av ämnen som till exempel logodesign, varumärkesidentitet, typografi, tidskrifter och bokomslag. Den innehåller även praktiska genomgångar av olika designprogram. Rekommenderas starkt för både nybörjare och de som vill lära sig mera, tack vare dess väl avvägda kombination av ämnen och omfattning.”
"Utbildningen har känts mycket välplanerad med väl genomtänkt studiematerial och lektionsplanering."
Kursledare
Thomas Dättermark
Thomas Dättermark är IT-utbildare med stor pedagogisk vana.

Cecilia Undemark Péterfy
Cecilia Undemark Péterfy är grafisk designer och AD. Hon har en Bachelorexamen i Grafisk Design från Forsbergs Skola och har även handledarutbildning från Konstfack samt är en van pedagog. Hon driver egna bolaget www.undemark.se.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm