Just nu får du 10 procent rabatt på kursavgiften, vilket motsvarar 2275 kronor (ordinarie pris är 22 750 kronor och det nya priset är 20 475 kronor). För att boka dig och ta del av rabatten mejla ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se. Erbjudandet gäller endast nybokningar. Möjlighet till delbetalning finns.
Denna utbildning ger dig kunskaper om hur du arbetar med hela butiksupplevelsen – från butikens layout och känsla till inredning, färg, form och varuexponering.
Kunder idag har högre förväntningar på sin upplevelse i butik än tidigare. Butiken får karaktären av en varumärkesplats och mötesplats som välkomnar besökarna till sin värld, och är designad för att förstärka varumärket. Allt från inredning och sinnesupplevelser till design och koncept har betydelse för att en varumärkesplats ska ha fortsatt framgång.
Rollen Visual Merchandiser har också utvecklats till att handla om att skapa idéer inte enbart för varuexponering och skyltning, utan ofta även för en butiks hela inredning och design. Kursens fokus är design av hela butiksupplevelser - från ytans planering till inredningens material, färger, belysning och exponeringsstil med mera. Du lär dig också grunderna inom Visual Merchandising.
Butikslandskapet idag innehåller fler säsongsbaserade butiker, pop-up-stores och varumärkesplatser i gallerior än tidigare. Under utbildningen undervisar förutom huvudläraren Sofia Andrén även andra experter från retailbranschen, däribland Peter Scherr, VD för PopUpAgency.
För vem?
Kursen passar dig har ett starkt intresse för design, butiksmiljö och modern retail. Kanske har du vana från butiksarbete eller har arbetat med design i någon form - men du kan också vara helt ny för ämnena. Du jobbar eller siktar på att jobba på exempelvis en större handelsplats, en butikskedja eller att starta eget inom handel eller visual merchandising.
Förkunskaper
För att tillgodogöra dig utbildningen bör du ha god datavana.
Mål
Målet med utbildningen är att ge dig kunskaper som behövs för att skapa säljande och inspirerande butiksmiljöer och konceptdesign utifrån ett specifikt varumärkes förutsättningar och ramar.
Innehåll
-Introduktion till modern retail – köpbeteenden, trender, miljöer, behov
-Grunderna i Visual Merchandising: att skapa windowdisplays, varuexponering och säljmiljöer - komposition, färgsättning, dimensioner, ljussättning, säsongstänkande. Teori och övningar.
-Konceptdesign – att arbeta med hela butikens eller butikskedjans upplevelse. Från kundvarv och butikslayout till möblering, inredningens färger och material, varuexponeringsmöjligheter, belysning och sinnesintryck. Teori, övningar och egna case.
-Färglära samt materialkunskap (golv, träslag, metaller som kan användas i butiksinredning och -miljö).
-Belysningslära.
-Studiebesök, bland annat i köpcentrum med verklighetsnära övningscase kring hur man kan utveckla ytorna, tillsammans med huvudlärare Sofia och gästlärare Peter Scherr, VD för PopupAgency.
-Lär dig använda de digitala verktygen Milanote, Floorplanner och Adobe Color för ritningar, planering och presentationer.
-Arbete med praktiska övningar och egna case relaterade till ämnena som gås igenom.
Undervisningsform
Teoretiska dragningar varvas med praktiska uppgifter. Avsätt tid för 2-6 timmars hemarbete per vecka. Du behöver ha tillgång till en dator med internetuppkoppling för att kunna göra hemarbete. Genom hela utbildningen gör vi övningar som du kan använda för ditt CV och din portfolio.
Diplom
Utbildningen avslutas med ett individuellt diplomarbete som bedöms av huvudläraren. Diplom utfärdas efter utbildningens slut förutsatt att hela avgiften är betald och att samtliga inlämningsuppgifter inklusive diplomarbetet är inlämnade och godkända. För att få diplom måste du även ha godkänd närvaro (minst 75 procent).
Kurstid
Kursen går på tisdagar, de flesta veckor klockan 13.00-17.45 men vid fyra tillfällen hela dagar kl 9.00-16.00. Datum för heldagarna är 18 april, 2 maj, 16 maj och 30 maj. Lovdatum: 11 april (påsklov) och 6 juni.
Betalning
Du kan välja mellan att betala hela summan i förväg eller att delbetala. Vid frågor kontakta ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se.
Citat från tidigare deltagare för samma lärare:
"Fantastisk lärare. Inspirerande, coachande, peppande, rolig och tydlig. Guldstjärna."
"Toppenlärare, mycket energi."
Frågor?
Kontakta gärna utbildningsansvariga ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se.
Studietakt
Utbildningens studietakt motsvarar 20% av heltidsstudier. Utbildningen pågår under 14 veckor och omfattar 92 lärarledda timmar, därutöver förväntas du avsätta ytterligare ungefär 3,5 timmar per vecka för egenstudier.
Kursledare
Sofia Andrén
Sofia Andrén är Visual Merchandiser, konceptdesigner, inredare och stylist och har arbetat med att designa och utveckla butiksmiljöer och bostäder under många år.
Sedan 2014 är hon huvudlärare för utbildningen Diplomerad Visual Merchandiser på Folkuniversitetet i Stockholm, och från hösten 2019 även för utbildningen Diplomerad Inredningskonsult.
Sofia har under åren utbildat många kreativa elever i visual merchandising, homestyling och inredning. Sedan 2014 driver hon också bolaget Even Steven Agenturer / Even Steven Education.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm