Diplomerad Visual Merchandiser

Plats Stockholm

Utbildningen Diplomerad Visual Merchandiser ger dig kunskaper om hur du arbetar med butikskommunikation som driver beteende.

Boka kursen nu

Under en termin arbetar vi med bland annat säljmiljöns påverkan på köpbeteendet, butikskommunikation som upplevelse, framtidens service, konceptutveckling, kommersiell design och en handelsplats aktivitetsplaner.

Försäljning har gått från att vara en produkt- och serviceorienterad bransch till en upplevelseindustri. Många handelsplatser har idag kundens behov och upplevelse i fokus. Det nya affärsförhållandet innebär en förändring vad gäller kompetenskraven.

Utbildningen handlar om lära sig att använda handelsplatsen optimalt med målet att förflytta verksamheter från en medioker till en exceptionell tillvaro.

Förkunskaper

Utbildningen vänder sig till dig som jobbar på en handelsplats, stor som liten, eller till dig som siktar på att arbeta eller starta eget inom handel eller visual merchandising.

Mål

Målen med utbildningen är att ge dig kunskaper som behövs för att:

  • arbeta inspirerat med försäljning och marknadsföring i en säljmiljö
  • använda handelsplatsen som konkurrensmedel
  • skapa och arbeta med ett tydligt koncept
  • förstå vikten av yrkesrollen visual merchandiser

Innehåll

  • Miljön och köpbeteendet
    - kundens behov
    - sjätte sinnet
  • Butiksutveckling, konceptutveckling
    -varumärket i fokus
    -emotionell och intellektuell konkurrens (känsla gentemot bla produktfakta)
    -att presentera en idé
  • Upplevelseindustrin
    -framtidens retailing
    -service idag - från säljmiljö till avslut i kassan
    -trender och branschkännedom
  • Visual Merchandising
    -från vision till upplevelse
    -att skapa windowdisplays, butiksmerchandising och säljmiljöer: komposition, färgsättning, dimensioner, ljussättning, säsongstänkande. Teori samt praktiska övningar.
    -praktiskt arbete på plats i butiksmiljö med att skapa säljande fönster eller presentationer
    -använd verktyget SketchUp för planering och presentationer
    -handlaråret
    -planering av aktiviteter och kampanjer - från val av idé till planering och genomförande
    -samarbete med andra yrkesroller ex inköpare och marknadsförare
    -resultatuppföljning och utvärdering

Undervisningsform

Utbildningen bygger på aktiv närvaro från dig och varvar teori med praktiska övningar. Utbildningen avslutas med ett diplomarbete. Studiebesök ingår, likaså gästföreläsare med olika specialområden. Praktiska övningar och uppgifter görs i klassrummet eller på plats i butik eller annan säljmiljö (ex mässmonter). Detta kan tex handla om att skapa ett skyltfönster eller utveckla idéer. Vi rekommenderar att man avsätter tid för cirka 1-2 timmars hemarbete per vecka - för repetition, egen fördjupning eller de hemuppgifter som ingår i utbildningen och som läraren ger feedback på.

Gruppstorlek

Antalet kursdeltagare är begränsat till 14 personer.

Delbetalning

Du kan om du vill kostnadsfritt dela upp betalningen av utbildningen på upp till fyra betaltillfällen. Meddela oss isåfall i samband med din anmälan. Första fakturan kommer ungefär två-fyra veckor före utbildningens start.

Datum

Utbildningstillfälllena är på tisdagseftermiddagarna. Fyra ytterligare kurstillfällen samma klockslag men annan veckodag ingår också (vanligaste dag för detta är tors eller fre). Dessa meddelas här närmare kursstart och är utspridda över terminen.

Lärare

Sofia Andrén arbetar med framgångsrika kundupplevelser och med att skapa unika och säljande miljöer där varumärket avspeglas på ett kommersiellt sätt. Sofia har 20 års erfarenhet av att fungera som en kreativ kraft åt kunder och arbetar med uppdrag som sträcker sig från windowdisplays och butiksmiljöer, till koncept- och centrumutveckling, mässmontrar och showrooms.

Citat från tidigare deltagare:

"Fantastisk lärare. Inspirerande, coachande, peppande, rolig och tydlig. Guldstjärna."
"Läraren sprider glädje, idéer och brinner för sitt yrke som Visual Merchandiser och lärare. En förebild för mig,verkligen!"
"Jordnära och tydlig lärare. Driven i att få alla att trivas och känna delaktighet."
"Alla gästföreläsare var kanonbra! Verkligen inne på sitt och därför så inspirerande."
"Toppenlärare, mycket energi."
"Sofia är guld."
"Roligt och inspirerande att det kom in andra som delade sina upplevelser och sin kunskap."
"Bra fördelning mellan momenten."
"Upplägget är bra. Intensivt och lärorikt."

Sofia Andrén

Sofia Andrén är Visual Merchandiser, konceptdesigner, inredare och stylist och har arbetat med att designa och utveckla butiksmiljöer och bostäder under många år.

Sedan 2014 är hon huvudlärare för utbildningen Diplomerad Visual Merchandiser på Folkuniversitetet i Stockholm, och från hösten 2019 även för utbildningen Diplomerad Inredningskonsult.

Sofia har under åren utbildat många kreativa elever i visual merchandising, homestyling och inredning. Sedan 2014 driver hon också bolaget Even Steven Agenturer / Even Steven Education.

Sofia Andrén

Har du frågor?

Kontakta Kundtjänst i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Tid
15 sep 2020 - 15 dec 2020
Ti 13:00 - 17:45
Tillfällen
18
Plats
Kungstensgatan 45, 11359 Stockholm
Visa på karta
Studietimmar
108
Kurs-ID
1069448
Pris
23775 kr