Skräddarsytt, lyxigt och kompetent

Helt olika bakgrunder – en gemensam dröm. Kursen Diplomerad grafisk formgivare på Art College, Folkuniversitetet i Göteborg blev en dörröppnare för David Neråfors och Sara Urbain Sanz.

David Neråfors och Sara Urbain Sanz läste kursen Diplomerad grafisk formgivare på Folkuniversitetet i Göteborg.

David Neråfors jobbade som elektriker och Sara Urbain Sanz hade en examen inom event. Båda ville vidare och båda drömde om att jobba med digital formgivning. Målet var YH-utbildningar på Yrgo men förkunskaperna räckte inte riktigt till.

Kursen Diplomerad grafisk formgivare på Art College, Folkuniversitetet i Göteborg visade sig vara den perfekta dörröppnaren. Här lärde de sig datorprogrammen, jobbade på sina arbetsprover och kände att de var på rätt spår.

– Det var ett härligt gäng och bra stämning på kursen. Jag blev trygg direkt och kände att jag hade valt rätt redan efter första dagen, säger David Neråfors.

– Det var många olika lärare som var så bra på så många olika grejer. Alla hade sin nisch, vilket gjorde att det kändes skräddarsytt, lyxigt och kompetent, fyller Sara Urbain Sanz i.

Båda två fick vad de förväntade sig av kursen.

– Jag var faktiskt positivt överraskad över att allting var så bra. Jag tror att det beror på kombinationen av lärarna och att kursen var så välplanerad och rolig, säger Sara Urbain Sanz.

Idag utbildar sig David Neråfors och Sara Urbain Sanz till Digital Designer respektive Grafisk formgivare. I framtiden hoppas de kunna samarbeta och starta studiecirklar där de lär sig av varandra. En dag kanske de till och med startar företag ihop.

– Vi har så många roliga framtidsplaner, trots att vi kommer från så olika bakgrunder. Det är precis som i Folkuniversitetets reklam: Allt började med en kurs, säger David Neråfors.