Information om tillgänglighet på folkuniversitetet.se
Det är viktigt för oss att alla kan använda Folkuniversitetets tjänster. Här hittar du information om tillgänglighet och vart du vänder dig om du stöter på problem.
Vi hjälper dig!
Har du stött på någonting som inte fungerade? Kontakta oss så hjälper vi dig att lösa det du ville göra på webbplatsen. Vi skulle dessutom vara tacksamma för dina synpunkter om hur vi kan förbättra oss.
Välkommen att kontakta Folkuniversitetet på din ort.
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav så kan du rapportera tillgänglighetsbrister via ett formulär eller kontakta oss på din ort.
Beskrivning av tjänsten
De delar av folkuniversitetet.se som omfattas av tillgänglighetslagen är sidor där du som besökare kan boka och betala för kurser och utbildningar samt sidor där du kan köpa böcker från våra förlag.
Läs mer om tillgänglighetslagen hos PTS.
Tillgänglighet på webbplatsen
Vår ambition är att hela folkuniversitetet.se ska kunna användas av alla användare och att vi ska uppfylla alla krav som ställs i tillgänglighetslagen.
I dagsläget följer vi inte riktlinjerna fullt ut, på grund av de problem som beskrivs här nere. Vi jobbar aktivt för att lösa dessa problem.
Innehåll som inte är tillgängligt
- Det förekommer engelska texter som inte är uppmärkta som engelska i koden. Detta kan göra att skärmläsare läser texten med fel uttal.
- Videospelaren använder dina språkinställningar i webbläsare eller operativsystem. Det kan göra att kontrollerna för videospelaren visar ett annat språk än webbsidans språk. Det innebär att skärmläsaren kan läsa texten med fel uttal.
- Vår funktion för CAPTCHA, det vill säga ett litet test som en hemsida kan be dig att göra för att bevisa att du är en riktig människa, är inte anpassad på grund av dåligt stöd i webbpubliceringsverktyget. Funktionen har tagits bort där det har varit möjligt.
- Formulärfälten i bokningsflödet saknar autocomplete-attribut vilket kan göra att autoifyllning av uppgifter inte fungerar.
- Bokningsflödet saknar ett tydligt sätt att bekräfta bokningen vilket kan öka risken att du som användare gör en felaktig bokning av misstag.
Vi jobbar aktivt för att lösa de här bristerna.
Undantag från kraven
Folkuniversitetet hänvisar till undantaget i 7 § i tillgänglighetslagen för vissa delar av innehållet, eftersom det skulle innebära en orimligt stor kostnad att uppfylla kraven.
- Betallösningen som används på webbplatsen är utvecklad av en extern part och har flera tillgänglighetsproblem. Det är problem med för låga kontraster och felaktiga label-texter. Folkuniversitetet är en för liten aktör för att kunna utveckla en egen betallösning, Vi arbetar med leverantören för att lösa dessa problem.
För ytterligare information läs Walleys tillhänglighetsredogörelse.
Innehåll som inte omfattas av lagen
- PDF-filer, som publicerats innan tillgänglighetslagen trädde i kraft, har flertalet tillgänglighetsproblem som att det sakas textbeskrivningar för bilder, icke logisk ordning av uppläsning, låg kontrast mellan text och bakgrund.
- Det förekommer bläddringsbara broschyrer och tidskrifter som saknar knapptexter och har kontrastproblem.
- Det finns videor, som publicerats innan tillgänglighetslagen trädde i kraft, som saknar textning och ljudbeskrivningar. Det gör att användare som inte ser eller hör kan få svårt att förstå innehållet. Det förekommer även problem med låg kontrast mellan text och bakgrund vilket kan försvåra för användare med nedsatt syn.
Hur vi jobbar med tillgänglighet
Vi kontrollerar webbplatsens tillgänglighet löpande med automatiska och manuella tester. Innan ny kod publiceras kontrolleras den med automatisk tillgänglighetskontroll. Vid större förändringar utför vi manuella tester för att kontrollera att ändringarna uppfyller lagkraven.
Vi arbetar strukturerat och fortlöpande för att säkerställa att allt redaktionellt innehåll är möjligt att uppfatta, förstå, hantera och tolka för så många som möjligt.