Utbildningen på distans gav mersmak

Carolina Skott Appelgren från Stockholm har precis gått ut Konstskolans distansutbildning Konst och Design. För Carolina har det varit helt avgörande att kunna studera på distans, för att få ihop livet som trebarnsmamma och hunduppfödare. Nu vill hon fortsätta utvecklas inom konsten, ställa ut och kanske utbilda sig till bildlärare.

Fotografi på Carolina Skott Apelgren, tidigare studerande på Konst och design.

– Utbildningen har en stor bredd, och jag utmanades verkligen i mitt skapande och fick prova på sådant som jag aldrig kommit i kontakt med tidigare, till exempel att skapa ljudverk, säger Carolina Skott Appelgren.

Varför valde du att söka till Konst och Design, distans?
– Jag ville ge mig själv chansen att få tid att måla och utvecklas på heltid och bestämde mig för att ansöka till utbildningen. Det kändes som att den skulle passa mig perfekt. Att studera på distans var ett strategiskt val, eftersom jag ville ha tid hemma med vår yngsta dotter efter hennes skoldag, och för att jag är hunduppfödare, vilket kräver min närvaro.

Hur fungerade det att läsa på distans?
– För mig har det varit toppen! Jag hade fin kontakt med både klasskompisarna och lärarna. Vår klass var rätt liten och jag lärde mig och inspirerades väldigt mycket av de andra i gruppen. De lärarledda lektionerna över zoom var mycket givande, och jag tycker att lärarna har varit väldigt närvarande vid våra samtal. Sedan hade jag gärna träffat lärarna ännu mer!

Vad är det viktigaste du tar med dig från utbildningen?
– Åh det är så mycket, men det viktigaste är kanske att inom konsten finns inga rätt eller fel. Och att våga gå sin egen väg och inte ge upp drömmen om konsten. Jag känner också att jag har utvecklats som konstnär.

Har du några tips till blivande studerande på Konst och Design?
– Ge dig tid, boka inte in arbete eller någon annan utbildning under tiden du går här, iallafall inte vardagar, eftersom det krävs heltid för studierna.

Vad har du för framtidsplaner?
– Jag vill fortsätta utvecklas, måla och ställa ut mer. Jag vill hålla kurser på nybörjarnivå. Och kanske utbilda mig på universitetet till bildlärare inom grundskolan, gymnasiet eller Kulturskolan.

Läs mer om Konst och Design