Riggat! Så undviker du köpfällorna - föreläsning med Jan Bertoft

Föreläsningar och samtal Plats Göteborg

Fällorna vi kan råka ut för som konsumenter är många och blir allt mer avancerade. Hur jobbar nätbutiker, mataffärer, kundtjänster och kreditgivare? Vilka är fällorna på nätet? Hur påverkar AI? Jan Bertoft, som jobbat på Konsumentverket, Sveriges Konsumenter och Råd & Rön delar med sig av kunskap, insikter och råd.

Boka nu

Från pushiga telefonförsäljförsäljare till luriga säljtrick på webben, avtal med obegripliga villkor och influencers som framträder som våra bästa vänner. Det är mycket man som kund behöver navigera i.

Dessutom förväntas vi genom våra köp välja rätt för miljön och klimatet, trots att det är långt ifrån enkelt att välja rätt. Det är lätt att känna sig liten, manipulerad och i händerna på starka krafter som hela tiden rycker och drar i din plånbok.

Föreläsaren Jan Bertoft har varit generalsekreterare för Sveriges Konsumenter och chefredaktör för Råd & Rön. Föreläsningen utgår från hans nyutkomna bok ”Riggat! Så undviker du köpfällorna”, där han sammanfattar fakta och råd utifrån nästan 40 års arbete med fulsälj och bluffar, reklam, överskuldsättning, digitalisering och hållbar konsumtion. Arbetet har också gett inblickar i den politiska maktens korridorer både i Sverige och i EU, där resursstarka lobbyister ofta försöker bromsa, urvattna eller stoppa konsumentskyddet.

Målgrupp

Föreläsningen vänder sig till dig som vill genomskåda köpfällorna och undvika att bli lurad. Inga förkunskaper krävs.

Innehåll

  • Svårt, tidsödande, lömskt och orättvist. Om hur vi lättare går i fällan, hur det blivit ett ”heltidsjobb" att vara konsument – och dyrt att vara fattig.
  • Fulsälj på telefon och webben. Så utvecklas teknikerna att få dig att köpa det du inte tänkt köpa.
  • Vem kan man lita på? Om bedragarnas plagiering av trovärdiga företag och myndigheter.
  • Så styrs du i mataffären.
  • Reklamen – miljardindustrin som vet vad den gör, tänjer på gränserna och hittar nya vägar på nätet.
  • Kundtjänsten som är svår att nå och tillkrånglad med avsikten att få dig att tröttna.
  • Kunderna förväntas rädda världen – men motarbetas. Om hur vi styrs mot ohållbar konsumtion och hur systemet är fastlåst vid billigt skräp.
  • Fällorna på nätet – och utanför. Algoritmer och samlad persondata utvecklas närmast till tankeläsning. Internet och AI innebär både möjligheter för konsumenterna, men också helt nya verktyg för dem som vill åt våra pengar. Samtidigt står många utanför digitaliseringen.
  • Krediter till döds. Om hur vi lockas att låna, skjuta upp betalningar och överkonsumera trots att vi inte har råd.

Kursupplägg

Föreläsning med utrymme för frågor och diskussion.

Kursledare

Jan Bertoft var under åren 2004-2024 generalsekreterare för Sveriges Konsumenter. Han är utbildad journalist och har arbetat med konsumentfrågor sedan 1987, bland annat som konsumentreporter, presschef för Konsumentverket och chefredaktör för Råd & Rön. 2008 blev han styrelseledamot i den europeiska konsumentorganisationen BEUC, där han ansvarade för strategiska hållbarhetsfrågor.

För dig som önskar finns i samband med föreläsningen möjlighet att köpa Jan Bertofts bok till rabatterat pris.

Kursledare

Jan Bertoft

Jan Bertoft är utbildad journalist och har arbetat med konsumentfrågor sedan 1987, bland annat som konsumentreporter för Göteborgs-Tidningen, presschef för Konsumentverket och chefredaktör för konsumenttidningen Råd & Rön.

2008 blev han styrelseledamot i den europeiska konsument­ organisationen BEUC, där han ansvarade för strategiska hållbarhetsfrågor. Under åren 2004–2024 var han generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.
 
Hösten 2025 är han aktuell med boken Riggat!

Jan Bertoft är kursledare på Folkuniversitetet i Göteborg.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Göteborg

info.gbg@folkuniversitetet.se

Datum
26 jan. 2026 - 26 jan. 2026
Måndag
Antal tillfällen
1
Första tillfället
mån 26 jan. 2026 kl 18:00-20:00
Plats
Norra Allégatan 6, 41301 GÖTEBORG
Visa på karta
Studietimmar
2
Kurs-ID
317182
Pris
150 kr