Målgrupp
Barn och unga, ingen tidigare erfarenhet av teater/skådespeleri behövs.
Mål
Prova på och arbeta med fysisk teater. Skapa teater genom mycket rörelse och improvisation. Få vara en roll i en ensemble. Prova många olika sätt att röra sig, improvisera och skapa scener. Uppleva teater utan massa text och repliker!
Innehåll
Fysiska improvisationer i grupp.
Vi använder leken, det intuitiva och spontana för skapande.
Under kursen provas det olika sätt att förhålla sig till rörelse, som elementarbete, djurimprovisationer, Viewpoints etc. som stimulerar olika fysiska uttryck och gemenskap. Genom improvisationerna kommer koreografier och karaktärer tas fram för att utveckla scener.
Arbetssätt
Vi utgår från rörelsebaserad improvisationsteater där vi arbetar med impulser, samarbete och skapa i grupp. Kreativitet som kommer från kroppen och olika fysiska uttryck. Tillsammans provar vi många olika sätt att röra oss och hittar sätt att berätta utan ord.
Material
Kläder som du kan röra dig fritt i.
Kursledare
Annie Thorold är skådespelare och teaterkreatör som har studerat och arbetat i Sverige, Australien, och Kanada. Hon gick teaterlinjen på Wendelsberg folkhögskola och har en kandidat i scenkonst från Australian Institute of Music (AIM), Sydney. På AIM var rörelsearbetet en viktig del av färdighetsträningen, i ensembleklassen bestod framförallt av Viewpointsarbete. Efter examen har Annie fortsatt sin praxis av viewpoints och fysiskt teaterarbete, Annie har använt viewpoints under repetitionerna och framtagandet av föreställningar som The Yellow Wallpaper (La Mama Theatre Melbourne, Vancouver Fringe, and Gathenhielmska Huset Göteborg)
Kursledare
Annie Thorold
Annie Thorold är skådespelare och teaterkreatör som har studerat och arbetat i Sverige, Australien, och Kanada. Hon gick teaterlinjen på Wendelsberg folkhögskola och har en kandidat i scenkonst från Australian Institute of Music (AIM), Sydney. På AIM användes Viewpoints i ensembleklasserna och för rörelseträning. Efter examen har Annie fortsatt sin praxis av viewpoints och fysiskt teaterarbete, (bland annat genom en kurs hos Chopt Logics, Sydney, undersökningsarbete med scenkonstkompaniet Viva i Stockholm, en workshop med Anne Jonson via Kulturalliansen, Göteborg.) Annie har använt viewpoints under repetitionerna och framtagandet av föreställningar tex. The Yellow Wallpaper (La Mama Theatre Melbourne and Vancouver Fringe)

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Göteborg