”Plura i Eldkvarn var min första kund”

Senast ändrad

Sedan Karl Jürss avslutade sina studier på Musikinstrumentakademien i fjol har han hunnit flytta in, och komma på plats i en verkstadslokal på Kungsholmen i Stockholm. De är tre personer som delar på lokalen, alla hängivna gitarrbyggare. Hittills har han haft sina kunder inom landets gränser, men han håller det inte för omöjligt att även verka internationellt. Hans allra första kund var ingen mindre än Per Plura Jonsson i Eldkvarn!

Karl Jürss, tidigare studerande på Musikinstrumentakademien.

Vad sysslar du med nu?
– Jag bygger akustiska gitarrer, främst stålsträngade, men ibland även någon nylonsträngad klassisk gitarr. Just nu jobbar jag parallellt med att ta fram en ny stålsträngad modell och med att färdigställa en beställning från en kund. Sedan uppstarten i våra nya lokaler har vi i viss mån renoverat, men framförallt lagt mycket tid på att optimera lokalen för gitarrbyggande.

Vad fick dig att gå in i gitarrbyggarbranschen, och söka till Musikinstrumentakademien?
– Jag snubblade halvt om halvt in på denna bana, då jag var tillfälligt sysslolös efter avslutade musikstudier. Jag satt en kväll och surfade runt i jakt på högre musikstudier att söka, och råkade i periferin se en annons om en utbildning där man byggde gitarrer. Efter att jag läst på om utbildningen och kikat på bilder från tidigare studerandes arbeten så bestämde jag mig för att söka. Jag passade som fisken i vattnet, och är så glad för att jag tog chansen och testade!

Vad är det viktigaste du tagit med dig från utbildningen på Musikinstrumentakademien?
– "Kunskap" är den självklara första tanken. Vid lite eftertanke så vill jag också säga att de människor jag träffat på utbildningen, både lärare och studerande, och de kontakter man skapat är det viktigaste såhär i backspegeln. Gitarrbyggande må vara kul som sjutton, men man minns främst de stunder man delat med sina vänner och kollegor.

Hur ser branschen ut i Sverige och övriga världen?
– Branschen i Sverige är ganska så snäv. Den finns, men jag tror absolut att branschen hade mått bra av lite mer uppmärksamhet. Jag tror att det är ganska få som har koll på att det faktiskt handbyggs gitarrer, och att det finns riktigt kompetenta yrkesutövare i landet.

– I exempelvis USA, Spanien och Tyskland, för att nämna några länder, så finns det en gedigen tradition av handbyggda instrument. Det finns även internationella föreningar, som man som byggare kan bli medlem i. Det är ett bra sätt att få kontakt med andra yrkesutövare, och en god möjlighet till utbyte av idéer och kontakter.

Vilka är dina kunder?
– Det är främst hobbygitarrister som har visat sig intresserade av de instrument jag bygger. Och det finns både yngre och äldre bland kunderna. Min första kund var faktiskt Per Plura Jonsson. Det var en riktig självförtroende-boost att någon så erfaren inom musikbranschen ville ha en av de gitarrer jag byggt!

Går det några trender i gitarrbygge?
– På senare tid har det funnits mer och mer tendenser att utforska nya träslag, att leta lokalt och att försöka konsumera trä från "gröna" källor. Det känns väldigt aktuellt, dels med tanke på klimatfrågan, dels för att många träslag, som under flera decennier haft hög efterfrågan, nu börjar ligga riktigt risigt till. Kontrollen över handeln med många exotiska träslag, som används inom bland annat gitarrbygge, har stramats åt på senare år. Detta uppmuntrar till att leta efter mer lokala träslag att arbeta med.

Vad är den största utmaningen när man är i branschen?
– Att nå ut till kunder med sina instrument. Gitarrer kan absolut göras fina på bild, men för mig personligen så vill jag hålla i ett instrument innan jag dömer det. Känna hur det känns att lira på, och hur det låter naturligtvis. Det finns ett fåtal årliga instrumentmässor, och dessa är gyllene chanser att nå ut med sitt hantverk till fullo. Utöver det så är den ständiga kampen med att skärpa upp stämjärn och hyvelstål ganska prövande.

Vad betyder gitarrbygge för dig?
– För mig innebär gitarrbygge en möjlighet att tillfredsställa mitt behov av skapande, samtidigt som jag också får utlopp för mitt musikintresse. Det är en alldeles utmärkt kombination av hantverk och musik.

Har du några tips till den som vill söka till Musikinstrumentakademien för att sedan jobba med gitarrbygge?
– Var beredd på att jobba hårt. Det krävs fokus, tålamod och målmedvetenhet. Med det sagt så är det också otroligt givande om man är ihärdig! Och var inte rädd för att göra fel, det är ju trots allt bara en bit trä.

Varför är det viktigt att det finns utbildning för gitarrbygge?
– För att det bidrar till att hålla liv i hantverket. Det är en chans för nya entusiaster att lära sig från otroligt skickliga och erfarna yrkesutövare, i en pedagogisk miljö där behov av utrustning och maskiner är täckta. Det ger också människor en chans att upptäcka hantverket, som jag själv till exempel.