Mål
Målet med utbildningen är att du ska kunna genomföra en längre resa med fritidsfartyg utmed kontinenter och på Europas inre vattenvägar.
Förkunskaper
För att få utsjöskepparintyg/kanalintyg måste du inneha Kustskepparintyg samt genomfört båtpraktik. Vid provtillfället ska du ha fyllt 15 år. Det är därför lämpligt att inneha dessa innan du går kursen.
Kursinnehåll
Detta ingår i kursen:
- Långfärdsbåten och skeppsbiblioteket
- Grundläggande navigation & tidvatten
- Tidvatten: höjd- och tidberäkningar
- Tidvatten: ström
- Väder/oväder
- Säker båt: motor, rigg, elsystem, m.m.
- Elektroniska hjälpmedel
- Hamnar och kanaler
Teoretiska genomgångar varvas med praktiska övningar och repitition. I anslutning till kursen kan du avlägga prov för Utsjöskepparintyg och Kanalintyg. Kostnad (500 kr per intyg) för examinationen betalas direkt till examinatorn. För att få gå upp i examen för Utsjöskepparintyg/kanalintyg ska man inneha Kustskepparintyg.
Kurslitteratur
Kurslitteratur ingår inte i priset för kursen. Information om kurslitteratur får du i kallelsen eller vid första kurstillfället.
Välkommen!
Kursledare
Christer Rosenqvist
Jag växte upp 50 meter från Kalmarssundet, där mitt föräldrahem låg. Intresset för segelbåtar växte sedan barnsben vid 7-8 årsåldern. Jag har alltid haft båt och seglat mycket i Stockholms skärgård, runt Gotland och i Blekinge.
Det är en enorm frihetskänsla man känner när man är ute på sjön, en frihetskänsla som måste vara under ansvar!
Jag undervisar sedan drygt 10 år i alla möjliga navigationskurser: från Förarintyg och Kustskepparintyg, till mer specifika kurser som Kanalintyg, VHF och Fartygsbefäl klass 8.
Det är jättekul att undervisa. De som går en navigationskurs har ett brinnande intresse och tillsammans har de riktigt roligt. Åldern spelar ingen roll, den yngste deltagare har varit 15 år, den äldste en 80-åring som började utbilda sig och intresset höll i sig så att han till slut genomgick alla kurser, inklusive Fartygsbefäl klass 8.
Många utbildar sig för nöjes skull, för att få möjlighet att vara på havet och föra en båt, vissa av dem börjar sedan ta betalt för att köra folk eller varor. Jag har t.ex. utbildat personalen på taxibolag.
Den som är intresserad av att vara ute på sjön får vidga sina vyer och förstå villkoren på sjön. Man ska kunna tolka utprickningen, veta hur grunden ser ut och vem som väjer för vem.
Det är en självkänsla att veta detta när man är ute.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Kalmar