Mål
Att väcka nyfikenhet och upptäckarglädje runt alger i havet.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är intresserad av miljö, hållbarhet och nya råvaror för matlagning.
Innehåll
Här får du en introduktion om:
- Vad alger är
- Vilka olika grupper det finns
- Var man hittar olika arter hur man plockar dem
- Vad händer inom algforskningen
- Användning av alger
- Grundläggande kunskap om algers biologi och ekologi
Arbetssätt
Föreläsning varvas med lite praktiska inslag.
Kursmaterial
Ingen litteratur krävs. Du kommer att få information i pdf-format under kurstillfället.
Om du vill läsa mer tipsar kursledaren om:
• Plocka tång och strandväxter, recept och tillagning. Linnea Sjögren och Karolina Martinson
• Faktablad om tång och alger
Utvecklingsmöjligheter
Lär dig mer om havets mat genom fler av våra kurser inom Framtidens mat från havet:
Framtidens mat från havet: Sjömat, 8 mars
Framtidens mat från havet: Besök på marina kolonilotten Flytevi, 19 april
Framtidens mat från havet: Tång- och strandväxtvandring, 26 april
Övrigt
Föreläsningen ges i samarbete med Göteborgs Stad och Centrum för hav och samhälle, Göteborgs Universitet
Kursledare
Elisabet Brock
Utan alger inget liv på land!
Mitt namn är Elisabet Brock. Jag är doktor i marinekologi och algnörd! Min forskning handlar om tångens kemiska signaler som används för att kommunicera med sin omgivning. Jag kommer att ge er algernas värld men även hur vi kan använda alger. Dessa organismer är extra viktiga att uppmärksamma om man vi hitta hållbara lösningar för nyttjande av vår planet.
Nordic SeaFarm är ett västsvenskt företag som odlar flera arter alger. Fem forskarkollegor och jag startade detta spännande projekt och jag kommer att berätta om algodlingens möjligheter.
Användandet av alger som livsmedel har länge varit stort i Asien men nu är en revolution på gång i många andra länder. Man ser nyttan av alger som en viktig faktor för bra miljö och då inte bara som livsmedel. Vi kommer att diskutera algers olika applikationer och framtid i vårt samhälle.
Jag är även utbildad lärare och har lång erfarenhet av undervisning, från lågstadiet till
gymnasiet och har också handlett lärare i metodiken ”att tänka som forskare”. En metodik som går att använda på alla stadier i skolan. Jag brinner för att få barn och ungdomar att vara nyfikna, frågvisa och våga följa sina egna idéer när de söker svar på frågeställningar.
Efter kursen slut är min förhoppning att alla kursdeltagare är övertygade om algers förträfflighet!

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Göteborg