Kulturvandring - inom vallgraven

Plats Göteborg

Följ med på en stadsvandring om Göteborgs födelse, stadsplanering, arkitektur och historiska byggnader varvat med människoöden och skrönor från 1600-talet och framåt.

Boka nu

Under vandringen rör vi oss inom vallgraven. Med fängslande berättelser förflyttas du tillbaka till bland annat emigrationens Göteborg och Sillgatan, som då spelade en central roll för staden. Du hör om handel, sjöfart och skeppsbyggeri och en mångkulturell stad, och om hur Göteborg var porten mot väster. Vi möts vid statyn Gustav II Adolf, på Gustav Adolfs torg och avslutar på murkrönet på Kungshöjd.

Målgrupp

Stadsvandringen riktar sig till dig som är nyfiken på Göteborg utifrån ett historiskt perspektiv. Fokus är på stadens grundande. Du behöver inga förkunskaper.

Mål

Efter denna träff kommer du att vara utrustad med nya kunskaper och insikter vad gäller framför allt Göteborgs historiska och kulturella värden.

Innehåll

Guidning om historia och kulturella värden. Guidningen görs av en auktoriserad Göteborgsguide.

Arbetssätt

Teori och praktik – vi vandrar, guiden berättar och alla ges tillfälle att ställa frågor och kommentera. Antalet deltagare är begränsat för god interaktion.

Kursmaterial och litteratur

För den som önskar fördjupa sig kan rekommendationer på lämplig litteratur lämnas

Gunilla Kristén

Jag heter Gunilla Kristén och har undervisat i svenska som främmande språk i över 20 år. Oavsett vilken språknivå jag undervisar på är mitt arbete alltid lika givande, utvecklande och intressant. Språket är nyckeln till framgång både i arbetet och i privatlivet. Att hjälpa människor förbättra sitt språk genom att vägleda, stötta och entusiasmera är ett betydelsefullt arbete och ett sant nöje.

Efter många år utomlands, bland annat som platschef och guide för skandinaviska researrangörer, har jag berikats med interkulturell kompetens. Att träffa människor från olika kulturer är intressant, lärorikt och roligt. Jag är auktoriserad Göteborgsguide och inkluderar gärna information om Göteborgs historia, kulturliv och sevärdheter i undervisningen.

Språkundervisning handlar om att både ge och ta. Min ambition är att tillsammans med kursdeltagarna skapa en stimulerande studiemiljö med stort engagemang.

Hjärtligt välkommen!

Gunilla Kristén är lärare i svenska på Folkuniversitetet i Göteborg