Ändrade beteenden är nödvändiga för att klara klimatmålen. Informations- och andra påverkanskampanjer är några av verktygen.
I en översiktsstudie har forskare från Cambridge, Yale och Göteborgs universitet analyserat vad som gör en bra kampanj för förändrat beteende.
Resultaten visade att kampanjtekniker baserade på sociala jämförelser och finansiella incitament är mer effektiva än kampanjer som fokuserar på kunskap om vad som är ”rätt” eller ”bra”.
– Att lära sig att människor runt omkring oss har börjat välja vegetarisk mat eller att cykla till jobbet är ofta bättre motiv för att få till beteendeförändringar, säger Magnus Bergquist från Göteborgs universitet.
Möt Magnus Bergqvist, forskare och universitetslektor på Institutionen för psykologi vid Göteborgs universitetet
Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.
Begränsat antal platser. Anmälan krävs.
Med reservation för ändringar.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Trollhättan