Sociala skäl bättre än kunskap i kampanjer för klimatsmart beteende

Plats Trollhättan

I kampanjer för mer hållbart och klimatsmart beteende är exempel på vad andra människor gör och ekonomiska morötter viktigare än ren kunskap och fakta. Det visar en internationell genomgång av över fyra hundra studier.

Boka nu

Ändrade beteenden är nödvändiga för att klara klimatmålen. Informations- och andra påverkanskampanjer är några av verktygen. 
I en översiktsstudie har forskare från Cambridge, Yale och Göteborgs universitet analyserat vad som gör en bra kampanj för förändrat beteende.  
Resultaten visade att kampanjtekniker baserade på sociala jämförelser och finansiella incitament är mer effektiva än kampanjer som fokuserar på kunskap om vad som är ”rätt” eller ”bra”.  


– Att lära sig att människor runt omkring oss har börjat välja vegetarisk mat eller att cykla till jobbet är ofta bättre motiv för att få till beteendeförändringar, säger Magnus Bergquist från Göteborgs universitet.  

Möt Magnus Bergqvist, forskare och universitetslektor på Institutionen för psykologi vid Göteborgs universitetet

 

Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Begränsat antal platser. Anmälan krävs.

Med reservation för ändringar.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Trollhättan

info.trollhattan@folkuniversitetet.se

Kursperiod
6 dec 2023 - 6 dec 2023
Onsdag
Antal tillfällen
0
Första tillfället
ons 6 dec 2023 kl 18:00-19:00
Plats
Garvaregatan 15, 46131 TROLLHÄTTAN
Visa på karta
Studietimmar
1
Kurs-ID
302764
Pris
0 kr