Innehåll
Undervisning är en central demokratisk fråga. Kan film användas som pedagogiskt redskap? En forskargrupp har studerat hur högstadie- och gymnasieelever reagerat på filmvisningar. Gruppen fann att elever i samtal om filmen Ondskan konstruerade en rättfärdig och en ond mobbare, som båda uppfattades vara produkter av omständigheterna, snarare än ansvariga för sina handlingar. Och när en grupp elever diskuterade filmen Lilja 4-ever behandlade de både filmens ämne, trafficking, och gjorde motstånd mot indoktrineringen från vuxenvärlden.
Föreläsare
Katarina Eriksson Barajas professor i pedagogik vid Linköpings universitet.
Praktisk information
Föreläsningen är gratis och ingen föranmälan krävs.
Föreläsningen är ett gemensamt arrangemang av Cinemax (Filmakademin), Folkuniversitetet och Konsthallen Passagen. Den ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.
Välkomna!
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Linköping