Målgrupp
Kursen passar dig som vill ha kunskaper inom marknadsföring i sociala medier.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs men god datavana är en förutsättning.
Innehåll
Strategi för sociala medier (näst största blocket i utbildningen)
- Mål och syfte med ditt företags närvaro i sociala medier
- Att arbeta med organiska inlägg versus köpt annonsering
- Innehåll som bygger varumärke, skapar engagemang och driver konvertering
- Så drar du nytta av Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tiktok, Pinterest och Snapchat (störst fokus på Facebook och Instagram)
- Kort introduktion till Google Ads
- Kommunicera med rätt målgrupp i rätt tid och rätt kanal
- Identifiera KPI:er och nyckeltal baserat på dina målsättningar
- Vilken budget kommer du att behöva för att få resultat?
- Att mäta och analysera resultat
- Att skapa en planering för sin medverkan i sociala medier
Teoretiska och praktiska kunskaper i annonsering på Facebook och Instagram (detta block är störst i utbildningen och upptar cirka hälften av tiden)
- Genomgång av och praktiska övningar i verktyget Business Manager/Business Suite som används för annonsering på både Facebook och Instagram
- Välj kampanjmål i verktyget
- Annonsformat – vilka finns och för vilka syften passar de bäst?
- Lär dig sätta en tydlig kampanjstruktur och rätt kampanjinställningar för att nå dina mål
- Målgrupp – vilka vill du kommunicera med och hur kan du ställa in detta?
- Facebookpixeln – ett användbart verktyg
- Facebooks algoritm - hur påverkar den?
- Kampanjoptimering och A/B-testning
- Så följer du upp resultat och analyserar annonseringens utfall
- Undvik vanliga fallgropar för att spara tid och pengar
Produktion av innehåll – en matnyttig överblick som ger grunderna för att producera eget material (minsta blocket i utbildningen
- Foto – bildval, bildkvalitet, juridik
- Rörligt material – tips och bra verktyg
- Copy – goda råd för skriftligt innehåll
Kursmaterial
Du får tillgång till lärarens presentationer samt kursuppgifter.
Datum
Påsklov 12 april samt lov 17 maj. Kursen går hela dagar kl 9-16 utom sista kurstillfället som endast är en halvdag.
Kursupplägg
Gruppundervisning i klassrum. Kurstillfällena innehåller teoretiska pass samt praktiska övningar. Datorer (PC laptops) finns att låna under lektionerna. Hemarbete tillkommer med 1-3 timmar per vecka samt med uppskattningsvis 5-10 timmar i samband med diplomarbetet och slutprov i slutet av kursperioden.
Diplomering
För att få ett diplom vid utbildningens slut behöver du ha deltagit minst 75 procent av tiden, fått godkänt på diplomuppgiften och slutprov samt betalat kursavgiften.
Betalning
Du kan välja mellan att betala hela summan i förväg eller att delbetala. Vid frågor kontakta ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se
Mer information
Kontakta gärna ämnesansvariga ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se.
Tidigare deltagare säger
"Dino är en mycket kunnig och metodisk lärare."
"Mycket bra lärare med mycket kunskap."
Filmklipp där kursledaren berättar om utbildningen, länk.
Studietakt
Utbildningens studietakt motsvarar 20% av heltidsstudier. Utbildningen pågår under 13 veckor och omfattar 100 lärarledda timmar, därutöver förväntas du avsätta ytterligare ungefär tre timmar per vecka för egenstudier.
Kostnadsfri prova på-föreläsning
Välkommen på vår kostnadsfria prova på-föreläsning om ämnet och utbildningen onsdag 15 februari kl 18-19 i Stockholm. Boka din plats här.
Kursledare
Dino Mujkanovic
Dino Mujkanovic har arbetat med digital kommunikation och marknadsföring i sociala medier i över tio år med några av världens populäraste varumärken. Idag driver han sociala medier-byrån Digital Jungle, dessförinnan har han arbetat som digital strateg bland annat på byråerna The Amazing Society och Emakina DBG.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm