Diplomerad Social Media Manager

Plats Stockholm

Lär dig att nå ut i sociala medier! Kursen fokuserar på strategi, planering och kunskaper i att praktiskt arbeta med sociala medier.

Boka kursen nu

Just nu - över 5000 kronors rabatt på höstens kurs! Gäller i mån av plats och endast nya bokningar.

Målgrupp

Kursen passar dig som vill ha kunskaper inom marknadsföring i sociala medier.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs men god datavana är en förutsättning.

Innehåll

Strategi för sociala medier (näst största blocket i utbildningen)
  • Mål och syfte med ditt företags närvaro i sociala medier
  • Att arbeta med organiska inlägg versus köpt annonsering
  • Innehåll som bygger varumärke, skapar engagemang och driver konvertering
  • Så drar du nytta av Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tiktok, Pinterest och Snapchat (störst fokus på Facebook och Instagram)
  • Kort introduktion till Google Ads
  • Kommunicera med rätt målgrupp i rätt tid och rätt kanal
  • Identifiera KPI:er och nyckeltal baserat på dina målsättningar
  • Vilken budget kommer du att behöva för att få resultat?
  • Att mäta och analysera resultat
  • Att skapa en planering för sin medverkan i sociala medier
Teoretiska och praktiska kunskaper i annonsering på Facebook och Instagram (detta block är störst i utbildningen och upptar cirka hälften av tiden)
  • Genomgång av och praktiska övningar i verktyget Business Manager/Business Suite som används för annonsering på både Facebook och Instagram
  • Välj kampanjmål i verktyget
  • Annonsformat – vilka finns och för vilka syften passar de bäst?
  • Lär dig sätta en tydlig kampanjstruktur och rätt kampanjinställningar för att nå dina mål
  • Målgrupp – vilka vill du kommunicera med och hur kan du ställa in detta?
  • Facebookpixeln – ett användbart verktyg
  • Facebooks algoritm - hur påverkar den?
  • Kampanjoptimering och A/B-testning
  • Så följer du upp resultat och analyserar annonseringens utfall
  • Undvik vanliga fallgropar för att spara tid och pengar
Produktion av innehåll – en matnyttig överblick som ger grunderna för att producera eget material (minsta blocket i utbildningen)
  • Foto – bildval, bildkvalitet, juridik
  • Rörligt material – tips och bra verktyg
  • Copy – goda råd för skriftligt innehåll

Kursmaterial

Du får tillgång till lärarens presentationer samt kursuppgifter.

Datum

Höstlov 1/11. Sista kurstillfälle före jul 13/12. Efter jul kurstillfällen 10/1, 17/1, 24/1 (sista tillfället endast en halvdag).

Kursupplägg

Gruppundervisning i klassrum. Kurstillfällena innehåller teoretiska pass samt praktiska övningar. Datorer (PC laptops) finns att låna under lektionerna. Hemarbete tillkommer med 1-3 timmar per vecka samt med uppskattningsvis 5-10 timmar i samband med diplomarbetet och slutprov i slutet av kursperioden.

Diplomering

För att få ett diplom vid utbildningens slut behöver du ha deltagit minst 75 procent av tiden, fått godkänt på diplomuppgiften och slutprov samt betalat kursavgiften.

Betalning

Vi samarbetar med Walley kring betallösning och du kan välja mellan att betala hela summan i förväg eller att använda olika alternativ för delbetalning. För mer information se länk längst ned på sidan.

Mer information

Kontakta gärna ämnesansvariga Ulrika Engerstam (ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se).

Kursledare

Dino Mujkanovic

Dino Mujkanovic har arbetat med digital kommunikation och marknadsföring i sociala medier i över tio år med några av världens populäraste varumärken. Idag driver han sociala medier-byrån Digital Jungle, dessförinnan har han arbetat som digital strateg bland annat på byråerna The Amazing Society och Emakina DBG.

Har du frågor?

Kontakta Kundtjänst i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Tid
04 okt 2022 - 24 jan 2023
Ti 09:00 - 16:00
Ti 09:00 - 12:00
Tillfällen
13
Plats
Kungstensgatan 45, 11359 Stockholm
Visa på karta
Studietimmar
100
Kurs-ID
1135562
Pris
Ordinarie pris:
26575kr
Med rabatt:
21260 kr
Kan ej kombineras med andra erbjudanden.