Diplomerad Visual Merchandiser, Distans Live

Plats Distans

Distans Live via Zoom. Butiksbranschen är i förändring och i behov av kreativa visual merchandisers. Denna utbildning ger dig kunskaper om hur du arbetar med butikskommunikation som driver köpbeteende på den nya retailmarknaden.

Boka kursen nu

Vill du vara med på ett kostnadfritt prova på-webbinarium? Se länk längst ned

Under denna utbildning arbetar vi med säljmiljöns påverkan, butikskommunikation som upplevelse, framtidens service, konceptutveckling, kommersiell design och en handelsplats aktivitetsplaner.

Utbildningen är mycket kreativ med problemlösningar, egna case och övningar i färg och form varvat med teoretiska pass. Förutom huvudläraren Sofia Andrén möter du flera specialiserade och branschkunniga föreläsare med lång erfarenhet som delar med sig av sin kunskap. Utbildningen går en eftermiddag i veckan i realtid via Zoom.

Försäljning har gått från att vara en produkt- och serviceorienterad bransch till en upplevelseindustri. Med de utmaningar som många handelsplatser har idag står kundens behov och upplevelse i fokus. Denna utbildning tar fasta på det behov som finns i handeln att möta den moderna konsumenten. Varuläggning och butiksmiljö behöver idag ständigt arbetas igenom för att uppfylla förväntningar på shoppingupplevelsen, och yrkesrollen Visual Merchandiser blir där en avgörande faktor.

Branschen står inför en ökning av ”gig-retail” med popup-butiker där konceptdesign – det vill säga hela butiksupplevelsen från inredningens material och färger till ljussättning, varuläggning och skyltmaterial – har stor betydelse. Detta belyser vi i utbildningsblocket konceptdesign.

Genom hela utbildningen gör vi övningar som du kan använda för ditt CV och din portfolio.

Förkunskaper

Utbildningen vänder sig till dig som jobbar på en handelsplats, stor som liten, eller till dig som siktar på att arbeta eller starta eget inom handel eller visual merchandising.

Mål

Målen med utbildningen är att ge dig kunskaper som behövs för att:

  • arbeta inspirerat med försäljning och marknadsföring i en säljmiljö
  • använda handelsplatsen som konkurrensmedel
  • skapa och arbeta med ett tydligt koncept
  • förstå vikten av yrkesrollen visual merchandiser

Innehåll

Miljön och köpbeteendet
- kundens behov
- sinnesupplevelser i butiken
Butiksutveckling och konceptdesign
- varumärket i fokus
- emotionell och intellektuell påverkan på köp (känsla gentemot exempelvis produktfakta)
- att presentera en idé och göra en pitch
Upplevelseindustrin
- framtidens retailing
- service idag
- från säljmiljö till avslut i kassan
- trender och branschkännedom
Visual Merchandising
- från vision till upplevelse, från val av idé till planering och genomförande
-att skapa windowdisplays, butiksmerchandising och säljmiljöer - komposition, färgsättning, dimensioner, ljussättning, säsongstänkande
- använd de digitala verktygen SketchUp och Floorplanner för planering och presentationer
- planering av aktiviteter och kampanjer

Undervisningsform

Utbildningen sker online via plattformen Zoom i realtid där vi varvar lärarens teoretiska pass och presentationer med övningar enskilt eller i digitala grupprum. Utbildningens alla timmar äger rum i det digitala klassrummet på Zoom. De praktiska och kreativa övningarna sker också vid datorn så att alla kan få hjälp och stöd i samtliga moment. Övningar i varuläggning och skapa skyltfönster görs i ett digitalt verktyg där du får verklighetsliknande case att lösa.

Hemarbete

Vi rekommenderar att du avsätter tid för cirka 2-6 timmars hemarbete per vecka för repetition, fördjupning eller de kortare hemuppgifter som ingår i utbildningen. Utbildningen avslutas med ett individuellt diplomarbete som bedöms av huvudläraren.

Gästföreläsare

Några av våra gäsförläsare är:
Sara Garanty, färgexpert
Lasse Folt, retailsspecialist och fd VD för Designtorget
Peter Scherr, grundare av Popup Agency och köpcentrum-guru

Kursmaterial

Lärarens och gästföreläsarnas presentationer, checklistor och övningar i digital form.

Diplom

Diplom utfärdas efter utbildningens slut förutsatt att hela avgiften är betald och att samtliga inlämningsuppgifter inklusive diplomarbetet är inlämnade och godkända. För att få diplom måste du även ha godkänd närvaro (minst 75 procent).

Datum

Tre torsdagseftermiddagar kl 13.00-17.45 fördelade över perioden tillkommer. Påsklov 19/4.

Citat från tidigare deltagare:

"Fantastisk lärare. Inspirerande, coachande, peppande, rolig och tydlig. Guldstjärna."
"Läraren sprider glädje, idéer och brinner för sitt yrke som Visual Merchandiser och lärare. En förebild för mig,verkligen!"
"Alla gästföreläsare var kanonbra! Verkligen inne på sitt och därför så inspirerande."
"Toppenlärare, mycket energi."
"Sofia är guld."
"Roligt och inspirerande att det kom in andra som delade sina upplevelser och sin kunskap.""Bra fördelning mellan momenten."
"Upplägget är bra. Intensivt och lärorikt."

Information

Vid frågor kontakta gärna utbildningsansvariga ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se

Kursledare

Sofia Andrén

Sofia Andrén är Visual Merchandiser, konceptdesigner, inredare och stylist och har arbetat med att designa och utveckla butiksmiljöer och bostäder under många år.

Sedan 2014 är hon huvudlärare för utbildningen Diplomerad Visual Merchandiser på Folkuniversitetet i Stockholm, och från hösten 2019 även för utbildningen Diplomerad Inredningskonsult.

Sofia har under åren utbildat många kreativa elever i visual merchandising, homestyling och inredning. Sedan 2014 driver hon också bolaget Even Steven Agenturer / Even Steven Education.

Sofia Andrén

Har du frågor?

Kontakta Kundtjänst i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Tid
22 feb 2022 - 14 jun 2022
Ti 13:00 - 17:45
Tillfällen
18
Studietimmar
108
Kurs-ID
1112243
Pris
24775 kr