Hur ord och ton smälter samman med tonsättaren Karin Rehnqvist.
Moderator: Håkan Lennerstad, BTH.
Ett samarbete mellan Lyckå Kammarmusik Festival, BTH och Folkuniversitetet.
Karin Rehnqvist växte upp i Nybro i Småland där hon livfullt tog del i kyrkans musik, framför allt i körsången. 1980 kom hon till Musikhögskolan Stockholm, utbildade sig till musiklärare och senare i komposition. Hennes genombrott som tonsättare kom med ”Davids nimm” 1983 och alltsedan dess har hon gjort sig känd i Sverige och internationellt för såväl
instrumental som vokal musik i ett brett spektrum av genrer.
Att blicka och känna åt det håll i musik- och kulturhistorien vi brukar kalla ’bakåt’ har för hennes del inneburit en väg till framåtriktat nyskapande.
Den uråldriga sångteknik som kallas kulning, som vallflickor använde för att göra sig hörda, för att locka på kreaturen, men också för att söka kontakt och tillkännage sin personliga närvaro, har hon integrerat i ett modernistiskt personligt tonspråk – och alltmer gjort detta kraftfulla uttryckssätt känt utanför den svenska folkloretraditionen. Det är likaså ofrånkomligt att hennes framhävande av kvinnorösten – inte bara den välartat skolade, utan också den starka, ibland råa kvinnoröst som hörs eller anas bakom gamla tröstande vaggsånger, gråterskors känsloladdade uttryck, ramsors och besvärjelsers burleskeri – har tillfört något nytt och mycket vitalt till den länge så mansdominerade konstmusiken. Koralen klingar inuti ropet, vi hör hednisk andakt och profan hymn.
Torsdag 3 juli kl. 13.00
Slup- och barkasskjulet, invid Marinmuseum, Karlskrona
Läs mer: https://www.lyckafestival.com/summer%25252520academy.html
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Karlskrona