Vanliga frågor och svar kring Rusta och matcha

Vad är Rusta och matcha? Hur lång tid tar det att få jobb? Är körkort viktigt? Anders Björkander på Rusta och matcha hos Folkuniversitetet svarar på de vanligaste frågorna från den som ska välja leverantör.

Vanliga frågor och svar om Rusta och matcha

Vad är Rusta och matcha?

Vi börjar med att rusta dig för ett jobb. Det kan handla om att jobba med ditt cv och ditt personliga brev, kartlägga dina erfarenheter och kompetenser eller att du går en kortare kurs. Tillsammans tittar vi på vilket som är ett acceptabelt jobb för dig och vilket som är ditt drömjobb och vad som krävs för att du ska kunna ta dig dit. Kanske behöver du bygga på med en utbildning. Sen matchar vi dig med rätt jobb. Vi har ett stort kontaktnät bland lokala arbetsgivare mot vilka vi matchar lämpliga deltagare.

Varför ska jag välja Folkuniversitetet?

Våra coacher är fantastiska! De är otroligt engagerade och hjälpsamma och stöttar dig på alla tänkbara sätt för att du ska komma ut på arbetsmarknaden igen.

Vi jobbar väldigt aktivt med att skapa goda relationer med arbetsgivare på alla våra orter. Det finns ett stort förtroende för Folkuniversitetet bland arbetsgivarna, de litar på oss eftersom vi är noga med att skicka rätt deltagare.

En tredje anledning till att välja Folkuniversitetet är att vi är ärliga. Vi fixar inte ett jobb till dig, det gör vi tillsammans. Och till den som har ett drömjobb men saknar både utbildning och erfarenhet säger vi att man måste tänka bredare. Vi kan inte trolla. Men tillsammans ser vi till att du får ett jobb.

Har ni ett jobb till mig?

Vi kan inte garantera dig ett jobb. Vi förbereder dig för att vara attraktiv på arbetsmarknaden och vi matchar dig med lämpliga arbetsgivare. I slutändan är det arbetsgivaren som beslutar vem de ska anställa.

Hur mycket ska jag vara hos er?

Du ska delta i en aktivitet varje vecka. Varannan vecka har vi individuella samtal där vi tillsammans tittar på hur vi bäst kan rusta dig för ett jobb. Däremellan söker du aktivt jobb på egen hand.

Hur lång tid tar det att få ett jobb?

Mycket beror på hur driven och engagerad du själv är. I genomsnitt tar det 3-4 månader att hitta rätt matchning mot jobb eller utbildning men det kan gå både fortare och ta längre tid.

Har ni kontakter med arbetsgivare?

Ja! Varje dag knyter vi nya kontakter med arbetsgivare som vi sedan matchar våra deltagare med.

Sker våra träffar fysiskt eller digitalt?

Våra träffar är fysiska, men distanslösningar kan förekomma.

Jag har ingen utbildning, hur ska jag få ett jobb?

Det finns många jobb som inte kräver någon formell utbildning. Siktar du på ett jobb som kräver det hjälper vi dig att hitta och söka rätt utbildning.

Jag har inget körkort, är det viktigt?

Många arbetsgivare kräver körkort så det kan vara en god idé att skaffa ett sådant. Vi hjälper dig att hitta rätt, till exempel finns intensivkurser för den som vill bli klar snabbt. Nytt för i år är att den som är arbetssökande kan få ta körkortslån hos CSN för att bekosta utbildningen.

Kan jag läsa sfi vid sidan om Rusta och matcha?

Det avgör Arbetsförmedlingen.

Läs mer om Rusta och matcha på din ort!