Opera – en magisk och primitiv urkraft

Senast ändrad

Är du sångare och älskar italiensk opera? Då har du chansen att provsjunga för höstens operakurser. Kurserna leds av sångpedagogen och sopranen Helena Janzén tillsammans med pianisten och tonsättaren Mikael Nellborn. – Vi kommer framförallt att koncentrera oss på det magiska som sker när text och musik möts, berättar Helena.

Bild intervju lärare i operainterpretation Folkuniversitetet Stockholm.

Vad betyder opera för dig?
– När opera är som bäst så knockar den mig fullkomligt. Den har något ursprungligt, nästan primitivt över sig som drabbar en rent fysiskt. Det går inte att värja sig.

Varför ska man gå din kurs?
– För att fördjupa sitt vokala uttryck genom att undersöka hur text och musik förenas i operatexten.

Vilka förkunskaper behöver man ha för att klara provsjungningen inför kursen?
– Sångaren bör ha tagit sånglektioner ett tag, så att vi i arbetet kan koncentrera oss på det magiska som sker när text och musik möts och en tredje dimension uppstår.

Kan alla lära sig att sjunga opera?
– Både ja och nej. Även om alla har olika fysiska förutsättningar så finns det definitivt en enorm möjlighet att utveckla sin röstpotential – det finns så många oanade dolda sångresurser. Men därifrån till operascenen är det långt .

Vad är roligast med att undervisa?
– När en sångare ”lyfter” och hittar sin egen potential – då känner jag mig riktigt nöjd.

Hur kom du in på opera?
– Under hela min uppväxt lyssnade jag på tre operasångare; Maria Callas, Kirsten Flagstad och Anna Moffo, så gnistan tändes tidigt.

Har du någon förebild?
– Om jag ska välja en förebild så blir det den legendariska italienska sopranen Magda Olivero. Jag hade förmånen att få studera för henne när hon var 87 år gammal. Hon sjöng fortfarande och kunde sjunga de mest fantastiska pianissimo som inte bara var otroligt vackra, utan också berörde mig på djupet .

Om Helena Janzén
Helena Janzén är född och uppvuxen i Blekinge. Redan som femåring spelade hon både piano och gitarr och sjöng i flera körer. Men det var hennes första sånglektion vid 10 års ålder som förändrade hennes liv. Då upplevde hon att den egna rösten kunde resonera och klinga i hela kroppen och det var en upplevelse som överträffade allt annat. Hon hade turen att få många solistuppdrag redan i tonåren och sedan studerade hon vidare både utomlands och i Sverige.
För snart 20 år sedan återvände hon till Blekinge för att bygga upp en operafestival – Operapelago –som numera producerar operaföreställningar, konserter och masterclasses i hela länet.