Sök Meny

Sök kurser & utbildningar

Design Thinking - på distans

Design Thinking - på distans

Lär dig hur du skapar nya innovativa lösningar, koncept eller affärsidéer med hjälp av metoden Design Thinking, som används av företag som Google och Apple men också alltmer av svenska företag.

Under denna femveckors distanskurs får du ett avsnitt med kursmaterial per vecka och övar praktiskt med ett eget case under kursens gång. Förutom videor och annat kursmaterial ingår webbinarier där du har möjlighet till utbyte med kursledaren och andra deltagare.

För vem?

Kursen riktar sig till dig som är intresserad av innovation, affärsutveckling och kreativ problem-lösning.

Mål

Att ge kunskaper om vad Design Thinking innebär och hur du använder metoden.

Innehåll

Kursen består av fem delar: Design Thinking som innovationsmetod Utforska omvärlden och måla upp terrängen Finn rätt problem Finn rätt lösning Presentation och summering

Förkunskaper

För att kunna deltaga i skriftliga uppgifter behöver du kunna skriva svenska på nivå C1 enligt Europarådets nivåskala.

Upplägg

Kursen är upplagd på ett pedagogiskt vis med kursmaterial på webben (videor och text). Vid sidan av att du tar del av materialet arbetar du med ett eget case, påhittat eller verkligt. På så sätt lär du dig att praktiskt använda metoden. Tre timslånga webbinarier ingår i kursen. Då håller kursledaren dragningar relaterade till materialet och deltagarna har möjlighet att ställa frågor samt ha utbyte med varandra. Ett forum finns i kursen och man kan även ställa frågor till kursledaren under kur-sens gång.

Kursen är uppdelad i fem avsnitt. I varje del ingår kursmaterial på webben samt praktiska moment med ditt eget övningscase. Inför slutet av kursen skriver du en summering på max 3 A4 om hur du arbetat med ditt case och Design Thinking. Läraren ger respons i skrift.

Tidsåtgång

Total tid för att gå igenom kursmaterialet på webben är cirka 2,5 timme. Sen tillkommer tre webb-inarier på en timme styck, samt repetition och eget praktiskt arbete med case. För god behållning av kursen rekommenderar vi 2-5 timmar per vecka. Kursen är fem veckor lång och varje vecka släpps en ny lektion.

Datum och tider

Deltagarna i en grupp går kursen samtidigt och webbinarierna går kl 19-20 tre bestämda datum (publiceras här inom kort).

Tillgång till kursen

Från startdatum och sex veckor framåt (dvs en vecka efter slutdatum).

Kursdokumentation

Ett gediget kursmaterial på ca 100 sidor med teori, arbetsmallar och verktygsbeskrivningar kan spa-ras ned eller skrivas ut som ett häfte.

Utrustning

Du behöver tillgång till internet via dator, surfplatta eller smartphone. Den digitala utrustning eller enhet du använder bör ha mikrofon och kamera för att du aktivt kunna deltaga i webbinarierna.

Du behöver också material för att kunna bygga en enklare prototyp av din slutidé. Exempelvis kan det vara papper i olika färger, sax, tejp, piprensare, tuschpennor, klister, äggkartong, legobitar (du behöver inte allt men några av dessa grejer). Det är bra att även ha tillgång till postit-lappar.

Om Design Thinking

Intresset för Design Thinking har vuxigt stadigt, både bland företag och offentliga institutioner. Att metoden har blivit så populär beror på att den erbjuder ett strukturerat sätt att utforska det som är okänt och hitta kreativa lösningar på både nya och gamla problem. Både kreativt idéarbete, analys och resultatinriktning ingår. Förebilden är industridesignerns tankesätt och arbetsmetoder.

Design Thinking kan kort beskrivas som en metod och process där du går igenom olika faser för att skapa idéer utifrån djup användarförståelse. Istället för att utgå från ett problem och sen gå direkt på lösningen är det utifrån insikterna om användarna som idéer och lösningar utformas. Metoden går på djupet och kan hitta olösta problem hos användarna som hittills ej upptäckts. Med praktiska arbetssätt som intervjuer, skissande, scenarios och prototyper experimenterar man sig fram emot en lösning. Design Thinking handlar om optimism, lekfullhet och om att våga göra fel som en väg till fördjupat lärande. Metodens namn för tankarna till formgivning, men det är snarare en strategi för att skapa lösningar utifrån vad som sker här och nu – hos användaren och i samtiden.

Under kursen får du djupdyka i designtänkandets olika delar. Du får lära dig hur du undersöker användares behov, analyserar fram kärnan av behoven, hittar radikala idéer och använder visuella tekniker såsom prototyper för att utveckla och testa idéer. Du får även lära dig metoder för urval, om en idé är värd att gå vidare med.

Exempel på hur Design Thinking kan användas:

En entreprenör kan hitta nya idéer för tjänster eller produkter, eller nya strategier för att affärsutveckla med kundupplevelsen i centrum
En intraprenör kan ta fram nya produkter, utveckla befintliga eller stärka den egna innovations-kulturen genom att leda workshops med Design Thinking.
En projektledare eller medarbetare kan hitta nya sätt att lösa interna problem inom exempelvis arbetsrutiner, logistik eller internkommunikation.
En marknadsförare får verktyg för att lättare förstå kundens behov och upplevelser.
En tjänsteleverantör kan se över den så kallade kundresan i företaget och förbättra kundens upp-levelser.
En vård- och omsorgsgivare kan skapa rutiner och lösningar med utgångspunkt i brukarens eller patienten verklighet.

Kursledare

Har du frågor?

Kontakta
Kundtjänst i Stockholm
direkt@folkuniversitetet.se

Kontakta mig

Tipsa dina vänner, skriv ut eller maila

Boka nu!

Plats
Kungstensgatan 45, 11359 STOCKHOLM
Kursstart
17 feb 2020
Antal veckor
6 veckor
Tid kvar till startdatum:
69 dagar
Studietimmar
14
(En studietimme är 45 minuter)
Tillfällen
6 st
Arr nr.
1047402
Platser kvar
Ja
Pris
2 575 kr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Språktest/Language test

Gör ett webbaserat språktest och testa dina språkkunskaper online. /Web-based language test. 

Samarbetspartners

Folkuniversitetets studieservice samarbetar med flera föreningar och aktörer i Stockholm.

Våra samarbetspartners