Om yrkesrollen

En rekryterare jobbar med människor och affärsnytta.

Vad gör en rekryterare?

En rekryterare jobbar med verksamhets- och affärsutveckling. Den ska kunna kliva in i hjärtat av ett företag, tillsätta rätt kompetens och finnas med på ett företags tillväxtresa.

Det gäller att hitta och anställa rätt kandidat med rätt kompetensprofil till en specifik arbetsgivare och yrkesroll. Detta är ett hantverk som kräver ett gediget analysarbete. Det är viktigt att sätta sig in i företaget och vad de kan erbjuda en kandidat, men också att coacha de rekryterande cheferna för att skapa rätt förutsättningar för en så lyckad matchning som möjligt. Liksom att förstå det anställande företagets strategier framåt. Vad har de för utmaningar i stunden och i framtiden?

I rollen som rekryterare har du nytta av att vara en god lyssnare och att ha en hög kommunikativ förmåga, liksom ett intresse för människor och deras beteenden. Det är också viktigt att du har ett eget driv, är intresserad av marknadsföring och trivs med sälj.

Vilka tjänster kan jag söka?

Efter avslutad utbildning kan du jobba som:

  • Rekryterare
  • Rekryteringskonsult
  • Rekryteringsansvarig
  • Researcher
  • Personalrekryterare
  • Headhunter
  • Konsultchef

Arbetslivets kompetenskrav

För att jobba som rekryterare ställs följande kompetenskrav:

  • Du ska vara insatt i affärsjuridik och ha kännedom om de lagar och regler som styr i branschen.
  • Du ska kunna genomföra behovsanalys under försäljningsprocessen (organisation, värderingar, kultur).
  • Du ska ha färdigheter i inhämtning av information, sammanställning och analys under och efter kundmöte.
  • Du ska behärska kompetensbaserad rekryterings- och intervjumetodik samt personlighetstester.
  • Du ska kunna läsa, tyda, tolka CV och analysera ansökningshandlingar.
  • Du ska kunna produktifiera rekryteringstjänsten, upprätta kommunikations- och marknadsplaner samt budget.
  • Du ska ha färdigheter i att jobba med search/headhunting (kanaler, system, databaser, verktyg, nätverk, tipsgivare).
  • Du ska självständigt kunna driva rekryteringsprocessens olika steg samt styrning, genomförande och planering.
  • Du ska kunna upprätta ett projektupplägg (tidsplan, ansvar, projektledning, internt samarbete).
  • Du ska kunna upprätta och distribuera kvalitativa annonser (författandet, kanaler, digitala hjälpmedel).