PanelZ ska hjälpa till vid marknadsundersökningar

Senast ändrad

Magnus Dahlbeck och hans fyra klasskompisar på Samhällsvetenskapsprogrammet har valt Entreprenörskap som individuellt val under årskurs tre. Tillsammans har de skapat UF-företaget PanelZ, inom ramen för Ung Företagsamhet (UF). Vi ställde några frågor till Magnus, som sitter i mitten på bilden.

Killarna bakom PanelZ sitter runt ett klassrumsbord.

Berätta mer om PanelZ!– Vi vill skapa en ungdomspanel där vi samlar information om ungdomars konsumtionsmönster från sociala plattformar. Med informationen vill vi nå ut till företag och agera som en smidig mellanhand där ungdomars konsumtionsmönster snabbt kan kartläggas med hjälp av en enkätundersökning.

– Våra marknadsundersökningar är tänkta att rikta sig till ungdomar som växt upp efter millenieskiftet, de som brukar kallas generation Z, därav PanelZ.

– Vi bedömer att vi genom UF-företaget kan genomföra specifika undersökningar på kort varsel med hjälp av olika metoder.

Hur ska ni få ungdomarna att delta i panelen?– Vi kommer att ha någon form av morot, till exempel konsertbiljetter eller presentkort.

Vad är roligast med att jobba med UF-företag?– Utmaningen är det roliga! Med UF-företagande kommer ett stort ansvar att producera en vara eller tjänst som håller en viss klass på marknaden. Och det gäller att hitta något man brinner för eller något som kan funka utifrån den rådande efterfrågan av en vara eller produkt.

– Kraven som ställs på oss gör projektet lärorikt och krävande. Vi förstår att vi kommer att möta både motgång och framgång, det kommer att krävas att vi jobbar konsekvent tillsammans och att vi är lösningsorienterade.

Skulle ert företag kunna bli verklighet?– Ja kanske. Går det bra för företaget håller vi alla dörrar öppna och således får vi se vart de tar oss.

Läs mer om Ung Företagsamhet (UF) här