UAS-pilot inom kategorin SPECIFIK, distans/Ljungbyhed

Yrkeshögskola - program Distans

Bli det du läser. Gå en YH-utbildning till UAS-pilot SPECIFIK på Folkuniversitetet. Arbetslivet behöver dig!

Ansök nu Öppnas i ett nytt fönster UAS-pilot inom kategorin SPECIFIK, Ljungbyhed, Folkuniversitetet
Sista ansökningsdatum
2024-05-15
Utbildningsstart
2024-08-12
Omfattning
150 yrkeshögskolepoäng
Studietakt
75%, deldistans
Antal platser
Antal veckor LIA
7 veckor på 75%

Efter utbildningen kan du arbeta som

• UAS-pilot inom kategorin SPECIFIK.

Studiemedel

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel från CSN.

Arbetsmarknad

Den snabba ökningen av UAS-tjänster är början på en transformation av hur olika tjänster i samhället möjliggörs genom kommersiell användning av UAS. Ökningen sker inom ett brett spektrum av branscher, där de största områdena är inspektion, jordbruk, skog, media, bevakning, mätning, räddningstjänst och utbildning.

Flygningar som överskrider begränsningarna i den öppna kategorin innebär en större risk för utomstående och ska genomföras i specifik- eller certifierad kategori. EASA-regelverket kräver att utbildningen för specifik kategori genomförs av en auktoriserad drönarskola (ADS) med tillstånd att utbilda blivande piloter inom den specifika kategorin.

I utbildningen samarbetar Folkuniversitetet med Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet, för att du som blivande pilot inom den specifika kategorin ska få bästa möjliga förutsättningar för din flygning.

Utbildningens mål

Denna vidareutvecklade utbildning möter branschens växande efterfrågan på skickliga yrkesverksamma till framtidens hållbara flygindustri. Utbildningen riktar sig i första hand till dig som är pilot men innehåller även delar som ger dig kunskap och färdigheter inom operatörsrelaterade frågor.

Efter avslutad utbildning erhåller du ett allmänt utbildningsbevis, kompetensbevis för grundläggande behörighet i specifik kategori samt för behörigheterna:

• Flygning bortom synhåll (BVLOS)
  • Flygning under natt (Night)
  • Flygning över befolkade områden och folksamlingar (Flight over known populated areas or over assemblies of people)
  • Flygning på låg höjd (Low-altitude, below 500 ft)
  • Flygning i integrerat luftrum (Flights in non-segregated airspace)
  • Transport och släpp av last (Transport and/or dropping of cargo)

Efter avslutad examen kommer du kunna planera, genomföra och följa upp flyguppdrag inom den specifika kategorin utifrån flygsäkerhet, ansvar, lönsamhet och hållbara affärsstrategier.

Kurser

• Affär och uppdrag
  • Flygteori SPECIFIK
  • Flygträning SPECIFIK
  • Introduktion till luftfartsunderhåll
  • Juridik för UAS-operatörer
  • Lärande i arbete (LIA)
  • Mjuk- och hårdvara för UAS
  • Projektarbete

Utbildningsupplägg

UAS-pilot inom kategorin SPECIFIK sker på deldistans med en studietakt på 75%  och du behöver därmed lägga 30tim/vecka på din utbildning och är indelad i en praktisk- och en teoretisk del. Den praktiska delen genomförs vid åtta obligatoriska fysiska träffar på Campus Ljungbyhed.

Har du frågor?

Kontakta Joel Wäring