Franska i Aix blev ett självklart val för Nils

Nils Lindberg, 20 år, ville läsa språk utomlands efter studenten. Efter att ha blivit rekommenderad vår skola i Aix-en-Provence tog han chansen att gå en terminskurs i franska där. Den här tiden är något som Nils kommer att minnas hela livet som ett roligt, utvecklande och spännande äventyr!

Svensk student läser franska i Frankrike.

Nu har Nils läst snart fem av sex månader i Aix-en-Provence och trivs bra med undervisningen, boendet och livet utanför skolan. Studierna kunde han finansiera med hjälp av CSN. Vi var intresserade av att höra mer om hans vistelse och passade därför på att göra en intervju med Nils för att bland annat få höra hur hans franska har utvecklats, vad han tycker om Aix-en-Provence som stad och vilken nytta han tror att han kommer ha av terminskursen i framtiden.

Vad var det som lockade dig att gå en terminskurs i franska i Aix-en-Provence?

Under min gymnasietid väcktes en stor nyfikenhet och intresse för den sydeuropeiska kulturen. Länge hade jag vetat om att jag inte velat påbörja några universitetsstudier direkt efter min studentexamen, och därför började jag undersöka möjligheten att plugga en språkkurs i något sydeuropeiskt land. Jag började med att höra mig för med vänner och lärare på gymnasieskolan jag studerade på, och hörde då talas om Internationella Skolorna i Aix-en- Provence genom en lärare. Hon talade varmt om skolan och rekommenderade mig starkt att läsa en terminskurs där. Min lärares rekommendationer om skolan och Aix en Provence, samt faktumet att jag läst både Franska 3 och 4 i gymnasiet gjorde valet av plats för min terminskurs självklart.

Berätta om kursen och hur din franska har utvecklats.

Under den första undervisningsdagen fick jag genomföra ett genomgripande franska-test som prövade mina kunskaper inom hör- och läsförståelse, skrift och tal. Efter testet placerades jag i gruppen som hade nivå A2 och arbetade mot nivå B1. I kursen så behandlar man under två-veckorsperioder nya grammatikområden på ett enligt mig roligt och nytänkande vis. Kursens huvudfokus är att utvecklas muntligt och därav lär man sig grammatiken till stor del av att diskutera, debattera och presentera. Min favoritdel av undervisningen är debatterna där vi diskuterar aktuella ämnen. Denna del har verkligen lärt mig att formulera mig bättre samt utökat mitt ordförråd enormt! Nu närmar det sig slutet av min terminskurs och jag har gått från nivå A2 till att arbeta med C1-uppgifter. I och med att IS Aix-en-Provence är en internationell skola så har jag lärt känna människor från alla världens hörn, från Kanada till Taiwan och allt där emellan.

Hur är det att bo i värdfamilj?

Att bo hos en värdfamilj är enligt mig det absolut bästa alternativ av boende! Utöver de praktiska delarna som mat, städning, tvätt osv… så kommer man även i kontakt med den franska kulturen. Under den tiden jag bott hos min värdfamilj har jag haft helt underbara middagar där jag fått äta god fransk mat, fått lära mig om Frankrike och framför allt skrattat väldigt mycket! Min franska har även utvecklats mycket genom att bo tillsammans med en värdfamilj. Varje frukost och middag har blivit tillfällen för förbättring och jag tror inte alls jag hade utvecklats lika mycket om jag inte hade bott hos en värdfamilj.

Vad tycker du om Aix-en-Provence som stad och har du några tips på saker att göra?

Staden vimlar av folk i 18–30 årsåldern tack vare Aix-Marseille universitetet, och faktum är att det bor 30 000 studenter i Aix! Detta har för mig gjort det enkelt att komma i kontakt med fransmän och skaffa nya vänner. Jag kan till en början rekommendera att gå till något av alla språkcafén som finns eller att besöka bargatan en torsdag-, fredag- eller lördagskväll. Det är ett superbra sätt att lära känna fransmän i ens egen ålder. Sedan tycker jag även att man ska försöka åka på så många utflykter som möjligt som skolan arrangerar. Det är ett bra och billigt sätt att utforska Frankrike. Guiden Gorge är även störtskön! När det är fint väder är det även en god idé att åka till Marseille och besöka någon strand eller Calanques. Utöver detta kan man alltid leta i Facebookgrupper efter aktiviteter, jag hittade till exempel ett rullskridskohockeylag som jag tränade och spelade matcher med.

Har du upptäckt några kulturskillnader mellan Frankrike och Sverige?

De största kulturskillnaderna jag stött på under min vistelse i Frankrike är till att börja med hur man hälsar på varandra. I Sverige hälsar man med ett klassiskt handslag medan man i Frankrike ger varandra tre kindpussar, något som till en början kändes lite obekvämt. För det andra finns det en annan artighetskultur i Frankrike, som till exempel att man niar och även använder andra artighetsfraser som ”S´il vous plait”, något som inte alls är lika frekvent i Sverige. En annan och inte alls lika trevlig kulturskillnad som jag upplevt är att servicepersonal i Frankrike inte är lika trevliga som i Sverige. Tyvärr bekräftar de lite stereotypen av att fransmän är otrevliga och dryga.

Om man ser framåt – vilken nytta tror du att du kommer ha av kursen och denna erfarenhet?

Först och främst har jag fått goda kunskaper i ett nytt språk vilket ger fler möjligheter kopplat till jobb och utbildning. Utöver det har utmaningen att bo i ett annat land utvecklat mig som person, klyschigt men sant. Men framför allt kommer denna resa vara något som jag kommer att minnas hela livet som ett roligt, utvecklande och spännande äventyr.