Tre snabba med Matilda, Ida och Tuva i klass EK21J

Vi ställde tre snabba frågor till Matilda Haglund, Ida Almqvist och Tuva Jerneröd som går första året på ekonomiprogrammet!

Foto: Matilda Segoisson Larsson, FO20

Hej Matilda, Ida och Tuva i klass EK21J! Vad tycker ni om Ekonomiprogrammet på KSG?– Det bästa med ekonomiprogrammet på KSG är att jag får möjligheten att läsa de kurser jag är intresserad av och vill jobba med i framtiden. Dessutom tycker jag att det finns en stor gemenskap, både mellan lärare och elever. Detta gör att skoldagarna blir roliga och lärorika, säger Ida Almqvist (i mitten).Har ni något favoritämne?– Mitt absoluta favoritämne är samhällskunskapen, med vår älskade lärare och mentor Alex. Alex inleder alltid lektionen med nyheter – som har hänt eller som händer i världen och samhället – som vi alla i helklass diskuterar. Det är väldigt intressant att hänga med i vad som händer och ett roligt sätt att inleda lektionen. Upplägget gör lektionen intressant att lyssna på och det blir lättare att hålla fokus. Sedan är samhällskunskap väldigt intressant över lag enligt mig för att det är mycket allmänbildning och man hänger med i samhällsfrågor, säger Matilda Haglund (till vänster i bilden).Vad är bästa tipset till någon i nian som vill söka Ekonomiprogrammet?– Jag tycker att du ska välja en skola som känns rätt för just dig, där du tror att du kommer ha en rolig skoltid samtidigt som du läser de kurser som du är intresserad av. Du ska välja en skola utifrån dig själv och inte vad kompisarna väljer. Om du är studiemotiverad så kommer Ekonomiprogrammet vara en mycket lärorik kurs som inspirerar och ger en bred utbildning där du träffar många nya kompisar på vägen, säger Tuva Jerneröd (till höger i bilden).