Intervju med EU-juniorambassadörerna inför resan till Amsterdam

Vi önskar våra EU-juniorambassadörer ett stort lycka till i Amsterdam! Ester, Astrid, Alex och Leo reser idag till Nederländerna för att delta i ett rollspel om EU-parlamentet de kommande dagarna. Förra året tävlade de i Eskilstuna och Lund och vann över de andra skolorna. Nu är de utvalda att representera Sverige och Kungstensgymnasiet.

Vad är det ska ni göra i Amsterdam?
– Vi ska åka på ett arrangemang som hålls av europeiska ungdomsparlamentet. Där kommer vi att träffa elever från hela Europa och diskutera relevanta politiska problem som EU står inför idag, säger Ester som går i klass SB20.

– Grejen är den att vi inte kan vinna nu när vi har kommit upp på en internationell nivå, vilket betyder att vi inte kan ta oss vidare. Den sista dagen med debatt så hoppas vi att vår motion röstas igenom. Jag är väldigt taggad och lite nervös, säger Astrid i klass SA20.

Vad är största utmaningen?
– Frågorna vi ska jobba med är väldigt komplicerade eftersom vi nu har kommit upp den internationella nivån, vilket innebär att man behöver läsa in sig jättemycket för att kunna ämnena och kunna debattera om dem.

– Vår största utmaning är att hela eventet är på engelska, vilket gör att det kommer vara väldigt svårt att kommunicera med de andra. Samtidigt som alla som är med på det här eventet kommer från olika länder runtom i EU och har olika förutsättningar för det, säger Alex i EK20j.

Vilken är den viktigaste frågan i EU just nu?
– Allt vi kommer att diskutera i Amsterdam är viktigt, men en av de viktigaste frågorna som kan dyka upp är säkerhetsläget i Europa. Det är också någonting som toppolitikerna i EU för tillfället tvingas diskutera, med tanke på anfallskriget i Ukraina och det gasberoende som vi har nu. Men den situationen är inte enbart något farligt, det är också en möjlighet att bryta vår förbindelse till fossila bränslen och kunna gå vidare till något mer hållbart. Eftersom miljön och klimatet också är en väldigt viktig fråga, säger Leo i SA20.

Totalt deltar 100 elever från hela Europa i eventet. Läs mer om rollspelet på eyp.nl/anc23