Hemma är där jag bor

Bakom varje person som tvingats fly från sitt hemland och söka asyl i Sverige finns en personlig berättelse. I Hemma är där jag bor ger Agneta Slonawski röst åt de ensamkommande barnen.

Hemma är där jag bor - Folkuniversitetets Akademiska Press

Köp boken

Hemma är där jag bor. Så sa en ung pojke på en av Agneta Slonawskis skrivarkurser för ensamkommande barn.

Det har också fått bli titeln på en bok som innehåller berättelser från sex barn som kommit ensamma till Sverige och har varit här tillräckligt lång tid för att hinna reflektera. Förhoppningen är att deras röster ska bidra till förståelse och ge ett ansikte till rubrikerna.

De intervjuade är i dag mellan 18 och 23 år och har olika bakgrunder. De kommer från Afghanistan, Etiopien, Somalia och Syrien. Berättelserna spänner över personliga funderingar om landet Sverige, en stark längtan efter den egna familjen och en stor framtidstro.

Hemma är där jag bor är skriven av Agneta Slonawski som är journalist, författare och skrivarpedagog. Boken innehåller även fotografier av AnnaCarin Isaksson och dikter skrivna av ungdomar på Agneta Slonawskis skrivarkurser för ensamkommande barn.

Boken är utgiven med stöd av Stiftelsen Längmanska kulturfonden, Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond för vetenskapliga m.fl. ändamål och Stockholms Arbetareinstitutsförening.

• ISBN: 978-91-85359-17-2
  • Utgivningsdatum: 2017-09-01
  • Bandtyp: Häftad
  • Sidor: 53