Psykisk ohälsa – utmaning i arbetslivet

Psykisk ohälsa är ett växande problem, inte minst i arbetslivet. Hur har det kunnat bli så och vad kan vi göra åt det?

Psykisk ohälsa har blivit en folksjukdom som orsakar individuellt lidande och kostar samhället miljarder. Inte minst är det ett problem i arbetslivet där sjukskrivningarna hotar tillväxt, produktivitet och innovationsförmåga. Hur har det kunnat bli så? Vad kan vi göra åt det som arbetsgivare, chefer, arbetskamrater och individer?

Genom att samla röster och vittnesmål från forskningen, arbetsmarknadens parter, vården, politiken och dem som själva drabbats vill Psykisk ohälsa – utmaning i arbetslivet (red. Åke Magnusson) fördjupa bilden och öka kunskaperna om ett dilemma som inte har några enkla lösningar.

Boken är resultatet av ett samarbete mellan en rad västsvenska aktörer: Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Svenskt Näringsliv, LO, IF Metall, Göteborgsregionen (GR) och Folkuniversitetet.

Texterna är skrivna av Gunnel Hensing & Monica Bertilsson, Gunnar Aronsson, Dan Stiwne, Fredrik Spak, Lisa Björk & Stefan Tengblad, Agneta Lindegård Andersson & Magnus Åkerström, Mats Eklöf och Lotta Vahlne Westerhäll. Boken innehåller också intervjuer med en rad forskare och andra experter, bland andra socialminister Jakob Forssmed (KD).

• ISBN: 978-91-85359-25-7 (häftad), 978-91-85359-26-4 (E-bok)
  • Utgivningsdatum: 2023-05-22
  • Bandtyp: Häftad, E-bok
  • Sidor: 230