Jag skall bliva dig förbunden

Brevväxlingen mellan Torgny Segerstedt och Marcus Wallenberg.

Jag skall bliva dig förbunden - Folkuniversitetets Akademiska Press

Köp boken

Marcus Wallenberg och Torgny Segerstedt var dominerande gestalter under svensk mellankrigstid. Wallenberg, ”häradshövdingen”, ledde landets främsta bank- och finanskoncern i en turbulent fas där arbetarrörelsen fick ökat inflytande i politiken och där ekonomin präglades av kriser men också av snabb tillväxt. Publicisten Segerstedt ledde Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning.

I Segerstedts kända spalt ”I dag” kommenterades samtida aktuella händelser. Ofta växer hans texter fram genom den information han får av Wallenberg. Mellan dessa starka personligheter finns vänskap, respekt och samstämmighet i tidens olika frågor. Men när andra världskriget närmar sig Sverige skiljs de åt i sina respektive ställningstaganden, i pragmatism och idealism.

Jag skall bliva dig förbunden, särskilt rekommenderad av Dag Klackenberg, tidigare VD för Svensk Handel och ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen, ger en fascinerande inblick i Segerstedts och Wallenbergs tankevärld, och utgör ett viktigt bidrag till såväl göteborgianan som den svenska 1900-talshistorien. Med dagens ekonomiska kris som bakgrund får korrespondensen förnyad aktualitet, då samma frågor som sysselsätter Wallenberg och Segerstedt återigen är i blickfånget.

• ISBN: 91-85359-00-9
  • Utgivningsår: 2004
  • Bandtyp: Inbunden
  • Sidor: 223