Utbildningens innehåll

Här kan du läsa om kurserna som ingår i YH-utbildningen Specialistundersköterska inom neurosjukvården. Kurserna har tagits fram tillsammans med arbetslivet och ger dig den spetskompetens som efterfrågas av arbetsgivare.

Etik, vårdpedagogik och teamarbete, 20 yhp 

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om vårdpedagogiska verktyg samt belysa värdet av samarbete och multidisciplinärt teamarbete. Kursen syftar även till att ge en fördjupad förmåga till reflektion över yrket, etiska ställningstaganden och det egna handlandet i yrkesrollen samt en förståelse för när andra yrkesgrupper behöver kallas in. 

Målet är att ge den studerande verktyg för att underlätta en väl fungerande kommunikation och utveckla sin roll som pedagog och handledare. Den studerande ska ha en fördjupad förmåga att handleda och leda samtal. Vidare vara rustad för att arbeta i multidisciplinära team för personcentrerad omvårdnad samt nätverka med andra vårdprofessioner i syfte att förbättra vården. 

Lagstiftning, organisation, dokumentation och kvalitetsledning, 10 yhp 

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för områdets lagstiftning och organisation, vanligt förekommande dokumentation och administration samt kvalitetsledning. 

Målet är att ge den studerande kunskaper om lagar, författningar och föreskrifter samt kunskaper om hur vården är organiserad. Vidare ska den studerande kunna dokumentera och självständigt arbeta med administrativa verktyg. Därtill initiera och vara drivande i framtagande och uppdatering av rutiner och riktlinjer för att upprätthålla en god patientsäkerhet samt driva förbättringsarbeten utifrån risk- och händelseanalyser. 

Morgondagens sjukvård och medicinsk teknik, 10 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för den snabba kunskapsutvecklingen inom neuroområdet.

Målet är att ge den studerande kunskaper om hur nya principer och metoder för behandling utvecklas och implementeras i vårdarbetet. 

Neuroanatomi och neurofysiologi, 35 yhp 

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om nervsystemets uppbyggnad och funktion samt få en förståelse för neurologiska sjukdomars bakgrund, orsaker och förekomst. 

Målet är att ge den studerande kunskaper om neurologisk symtomlära, neurologiska sjukdomar och skador samt medicinsk behandling av dessa tillstånd. Vidare ska den studerande få kunskaper om nervstatus och neurologiska undersökningsmetoder samt kunna medverka vid neurofysiologiska undersökningar. 

Neurointensivvård, 40 yhp 

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för neurointensivvård och rollen som specialistundersköterska på en neurointensivvårdsavdelning (NIVA).  

Målet är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i omvårdnadsarbete kopplat till NIVA. Den studerande ska kunna assistera vid undersökningar och behandlingar samt övervaka och arbeta med avancerad medicinteknisk utrustning och apparater.  

Neurokirurgi, 35 yhp 

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för preoperativ, intermediär och postoperativ vård.  

Målet är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i neurokirurgisk omvårdnad. Den studerande ska kunna medverka före, under och efter operation samt vid patientuppföljningar.

LIA, 30 yhp 

Kursens syfte är att ge tillfälle att omsätta teori till praktisk handling samt reflektera och analysera arbetet som specialistundersköterska.

Målet är att den studerande ytterligare ska specialisera kunskaper, färdigheter och kompetenser inom neurosjukvård samt utveckla sin yrkesidentitet.

Examensarbete, 20 yhp 

Kursens syfte är att utifrån förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser fördjupa sig i ett ämne inom området neurosjukvård. 

Målet är att den studerande ska genomföra ett individuellt fördjupningsarbete som vilar på vetenskaplig grund, vilket leder till ett fördjupat lärande samt professionell och personlig utveckling.