Historia

Redaktör Set Poppius hade en dröm. Set Poppius visste vad han ville ha: en skola för blivande journalister, där yrkesverksamma journalister stod för handfast undervisning.

Set Poppius med eleven Gunnel Hansson i början av 50-talet.

Och år 1947 bildades Poppius Journalistskola i Stockholm. Fru Ebba Poppius, med smeknamnet Goll, tog emot kursavgifterna i ett kassaskrin av plåt medan Set själv stod för undervisningen.

Varje termin utbildades en kull på cirka 20 blivande journalister. Då handlade det uteslutande om kvällsundervisning. Många lektioner bestod av föreläsningar av den tidens stora namn i branschen.

Ofta bjöds eleverna hem till paret Poppius på Garvargatan, Kungsholmen. Set Poppius och hans hustru månade om sina skyddslingar och åtskilliga är de som genom parets försorg fick jobb på redaktioner runt om i landet.

Poppius Journalistskola fick tidigt ett gott rykte. Här gick redan på 1950- och 60-talen unga blivande journalister och författare som senare skulle bli mycket framgångsrika.
Bland dem fanns Beppe Wolgers, Svante Foerster, Hans Nestius, Majgull Axelsson och Mats Lundegård.

På 1970- och 1980-talen var Poppius under en period en del av studieförbundet Vuxenskolan men blev 1986 självständig. Då bildades Stiftelsen Poppius Journalistskola. Skolan började växa och efterhand tillkom olika påbyggnadskurser som komplement till den ursprungliga grundkursen.

Under många år var journalisten Erik Björnsson rektor och sedermera ordförande. Han hade lovat Set Poppius hustru Ebba att ta över skolan och så fick det bli. Erik Björnsson undervisade precis som Set långt efter sin 80-årsdag.

Han efterträddes av Sören Larsson, också han en välkänd och respekterad journalist. Det var Sören Larsson som påbörjade utvecklingen av Poppius till en modern och framtidsinriktad skola.

Mest känd under 1970- och 1980-talen blev dock Sigge Ågren, som under många år undervisade på grundkursens skrivdel.

Han hade oceaner av erfarenhet sedan sin tid som redaktionschef på Expressen och han förmedlade allt med oefterhärmlig entusiasm. Klassrummet låg som regel i dimma eftersom Sigge inte kunde jobba utan en cigarrett i mungipan. Hans kärlek till de blivande journalisterna var häftigt besvarad och många har vittnat om hur Sigge Ågren var och förblev deras stora förebild.

På 1970-talet inleddes ett samarbete med dåvarande Journalisthögskolan, vars rektor Lars Furhoff var styrelseordförande i Poppius fram till sin död 1986. Poppius hyrde undervisningslokaler hos Journalisthögskolan, numera JMK (institutionen för journalistik, medier och kommunikation) fram till år 2002.

Poppius Journalistskola blev känd som skolan som månade om sina elever och den devisen försöker vi leva upp till än i denna dag.

Sedan starten har närmare 8000 elever utbildats vid skolan och flera hundra erfarna journalister har under åren lärt ut sitt yrke till blivande kolleger.