Vi minns Sören Larsson

Sören Larsson, legendarisk Poppiuslärare, har gått ur tiden 97 år gammal. Han efterlämnar hustrun Kerstin och barnen Mats, Anna och Åsa med familjer. Under många, många år utbildade Sören journalister för Poppius Journalistskola, där han så småningom också blev rektor och sedan ordförande.

Fotografi på Sören Larsson

Sören personifierade skolan och månade om alla elever på ett unikt sätt som än idag är vägledande för pedagogiken. Hans lärobok Att skriva i tidning - om grunderna i reporterns arbete utkom i sex upplagor. Boken, som också användes i utbildningen på journalisthögskolorna och vid andra lärosäten bygger på hans erfarenheter från undervisningen i Poppius.

Jag mötte Sören första gången våren 1976. Då hade han varit Poppiuslärare i tre år. Själv var jag nitton och drömde om att bli journalist. Än idag ser jag honom framför mig. Liten, ganska rund, klädd i svart polotröja och svart kavaj. Studsande av entusiasm lät han oss förhoppningsfulla elever ta del av sina bästa råd: berätta, skriv scener och missa aldrig ett ögonblick. Och om vi körde fast, då skulle vi tänka på en saga, ”det var en gång..” Sörens råd har varit vägledande i hela mitt journalistiska liv.

Så småningom blev Sören också lärarkollega och vän. Eftersom han var en erfaren chef kunde han dessutom ge handfasta råd om hur man bäst arbetsleder journalister. Hans recept var tydlighet kombinerat med uppmuntran. Sitt ledarskap hade han utvecklat som mångårig chef inom dags- och fackpress och under sina sexton år som producent på Sveriges Televison.

Men framför allt älskade Sören att skriva och berätta, så sent som i höstas dök det upp Facebookuppdateringar. Ibland funderade han över frågan som datorn ställde till honom: Vad gör du nu? Och just nu är vi många som sörjer en vägledare som gjort stort avtryck inom journalistiken, inte minst indirekt via alla framgångsrika elever som jobbar vidare i hans anda. Och kör vi fast, så sätter vi oss vid datorn och försöker komma loss med hjälp av fyra små ord: ”det var en gång..”

För Poppiusvännerna

Thelma Kimsjö, styrelseordförande i Stiftelsen Poppius Journalistskola