Modefoto handlar om möten

Ett livslångt intresse för mode och foto förenas i Kevin Domfeh Owusuaas ambitioner om att bli modefotograf. Han går andra året på utbildningen Kommersiell fotograf och vill utforska mötet mellan det afrikanska och västerländska.

Kevin Domfeh Owusuaa är född i Nederländerna och flyttade till Sverige 2018 med siktet inställt på att läsa data- och systemvetenskap. Under en intensiv period pluggade han upp sina betyg, gick på SFI och jobbade heltid. Plötsligt kom han på andra tankar och bestämde sig för att ge sin fotohobby en ärlig chans.

– Mina föräldrar är från Ghana och hemma hos mig ses kreativa yrken inte som riktiga jobb, det är typ bara läkare och advokat som räknas. Efter att ha tagit reda på vilka yrken som finns inom branschen blev det tydligt för mig att man verkligen kan arbeta med foto, säger han.

När Kevin Domfeh Owusuaa började på Fotoskolan utforskade han både matfoto och streetfoto, men insåg snart att det var hans livslånga intresse för mode som skulle komma att bli hans inriktning.

– För mig är mode ett spännande möte mellan det västerländska och det afrikanska. När jag var liten bar min mamma vackra kläder som jag tycker mycket om och i skolan hade mina kompisar helt andra typer av kläder som jag också tyckte var fina. Jag uppskattar båda stilarna och modefoto handlar om att hitta min väg.