”Jag vill frilansa och skapa mitt eget trygga nätverk”

Gabriella Abu-Ali brinner för hållbarhet och tänker sig en framtid som egenföretagande bildbehandlare med kunder som engagerar sig i gröna värden. Målsättningen är att efter examen kunna kombinera kommersiella uppdrag med projekt som förbättrar världen.

Gabriella Abu Ali, studerande Fotoskolan STHLM.

Som barn hade Gabriella Abu-Ali inte en tanke på att hon i framtiden skulle kunna livnära sig på sitt största fritidsintresse. Redan i mellanstadieåldern lärde hon sig på egen hand Photoshop och insåg så småningom att hennes fotointresse främst handlade om bildbehandling. Under sin utbildning på Fotoskolan STHLM har Gabriella Abu-Ali engagerat sig i flera olika aktiviteter och hon drivs av viljan att göra det bästa möjliga av alla situationer där hon själv ingår.

– Jag har tagit initiativ till flera olika samarbetsprojekt med de som studerar foto för att träna på retusch och förstärka någon annans vision med min teknik. Det är verkligen lärorikt och något jag rekommenderar nya studerande att göra så fort de får chansen, säger Gabriella Abu-Ali.

Gabriella Abu-Ali gjorde sin korta period med Lärande i arbete (LIA)* hos en fotograf för att öva upp sitt bildseende. Nu väntar tre månader hos en retuschör i Brighton för att fokusera på de tekniska aspekterna av bildbehandling och planen är att den sista LIA-perioden ska förläggas på en större arbetsplats för att förstå arbetsflödet inom en organisation.

– Skolan ger en trygghet som innebär möjligheter att tänja på gränserna och experimentera. Jag sitter ofta kvar till stängning för att utnyttja utrustningen som finns här och tycker om att vara bland människor som vill samma saker som jag. Det är peppande och lägger grunden för ett bra framtida nätverk, säger Gabriella Abu-Ali.

För Gabriella Abu-Ali är det viktigt att vara mobil och oberoende och hon vill gärna frilansa efter utbildningen. Målsättningen är att skapa goda kontakter och vårda relationer med kunderna för att, trots den osäkra arbetsformen, ha en trygg bas att stå på. Engagemanget för hållbarhet hoppas hon kunna få utlopp för både inom yrket som bildbehandlare och genom olika projekt som syftar till att främja cirkulär ekonomi.

– Jag har en idé om att återbruka rekvisita från fotograferingar och filminspelningar och se till att materialet hamnar på utbildningar – istället för i containrar – eller kan användas på nytt i andra produktioner, säger Gabriella Abu-Ali.

Kort om Gabriella Abu-Ali
Ålder: 26 år
Utbildning: Bildbehandlare
Drömmer om: ”Målet är att arbeta med kommersiell bild och att det ska ge mig möjlighet att utforska andra kreativa uttryck och projekt som rör återbruk och cirkulär ekonomi.”

*Lärande i arbete (LIA) innebär att en del av utbildningen är förlagd till en arbetsplats. Syftet med LIA är att de studerande ska få lära sig i en verklig miljö. På en arbetsplats får de studerande möjlighet att vidareutveckla sina kunskaper, färdigheter och kompetenser.

Bild från Fotoskolan STHLMs tidning. Foto Amanda Gylling.

Foto: Amanda Gylling
Bildbehandling: Gabriella Abu-Ali

Bild från Fotoskolan STHLMs tidning. Foto Fredrik Augustsson.

Foto: Fredrik Augustsson
Bildbehandling: Gabriella Abu-Ali