”Musikalutbildningen gav mig pusselbiten jag saknat.”

För Björn Asp Lundqvist var utbildningen på Balettakademiens Musikalutbildning den sista pusselbiten han behövde för att bredda sig som skådespelare och för att äntligen komma in på scenskolan i Stockholm. Nu väntar en treårig högskoleutbildning och förhoppningsvis roller på de stora scenerna i Sverige.

Björn Asp Lundqvist, alumn Musikalutbildningen Balettakademien

Med roller i kortfilmer, tv-serier och på scen, utbildningar på teaterskolor både i Sverige och utomlands och jobb på bland annat Astrid Lindgrens Värld är Björn ingen nybörjare i branschen. Men för att öka sina chanser till fler roller och olika typer av skådespelarjobb valde han att söka till Balettakademiens Musikalutbildning, där han kunde utvecklas även inom sång.

− Året på Musikalutbildningen har varit en helt ny värld jämfört med vad jag tidigare gjort. Även om teatern varit huvudfokus för mig så har jag fått mycket mer erfarenhet av att sjunga samt en gedigen inblick i den musikalrepertoar som finns att tillgå. Det har också varit jättebra med danslektioner och att man kan ta kvällsklasser i dans som en del av utbildningen. Det gör att man kan testa många olika dansstilar, säger Björn Asp Lundqvist

Vad kommer du att ta med dig från Musikalutbildningen?
− Det har varit bra att få släppa fokuset på sig själv, i en ensemble är man en del av tavlan, inte hela tavlan. Sjunger, eller dansar man tillsammans med andra så måste man kunna samarbeta väl med de andra i gruppen. På scenskolans sista prov handlade allt om hur man funkar i grupp och där kände jag att Musikalutbildningen gav mig pusselbiten jag saknat, vilket gjorde att jag kom in.

− Det är också väldigt proffsiga lärare och när de märker att man verkligen vill det här får man mycket tillbaka, utbildningen blir vad man gör den till. Är du beredd på att satsa så får du alla möjligheter till att utmanas och lära dig mycket.

Att det läggs mycket tid på att träna på hur det är att gå på auditions är också en fördel tycker Björn. Auditions är en del av livet som artist och att träna på det gör att man får en förankring i livet efter utbildningen och förstår vad yrket innebär.

− Nu vet jag vilka mina styrkor är som skådespelare och vilka typer av roller som passar mig. När det gäller sången, vet jag vilka roller som passar mitt röstfack. Man lär sig mycket av att få konstruktiv kritik, vilket gör att man hela tiden blir bättre.

Vad ser du mest fram emot på scenskolan?
− Det känns såklart jätteroligt och jag är stolt över mig själv, att jag äntligen kom in när jag lagt så mycket tid på att förbereda mig. Jag ser fram emot att få jobba med de proffsiga lärarna på scenskolan som jag träffade på mina inträdesprov. Sedan ser jag också fram emot att få göra en egen monologföreställning i slutet av utbildningen. I framtiden vill jag stå på de stora scenerna i Sverige och ser fram emot att träffa mina tidigare klasskamrater från Balettakademin i yrkeslivet!

Läs mer om Musikalutbildning här!