Ekonomi för icke-ekonomer
Känns det ibland svårt att förstå alla termer och begrepp i ekonomi och vad de egentligen betyder? Känns det rörigt med arbetsgivaravgifter, källskatt och moms? Vill du kunna upprätta en budget eller ta tempen på avdelningen eller organisationen med hjälp av nyckeltal? Vill du förstå ekonomiska rapporter? I så fall är den här utbildningen något för dig.
Kursinnehåll och upplägg
Utbildningen genomförs under 4 halvdagar à 4 timmar. Under kursen varvas teoretiska genomgångar med praktiska moment, praktikfall och reflektion. För bästa utbyte rekommenderar vi att du har förberett egna frågor och funderingar från din organisation.
Dag 1 – Ekonomiska termer och begrepp
Vi går igenom grundbegreppen inom ekonomi. Olika termer och begrepp får sina förklaringar så att du kan använda dem på rätt sätt.
Dag 2 – Ekonomisk planering, kalkylering, finansiering och lönsamhet
Vi går igenom verksamhetens intressenter, kalkyler, skatter, avgifter, moms, avskrivningar, leasing, factoring med mera. Teoretisk genomgång varvas med praktiska exempel.
Dag 3 – Budgetering och likviditetsplanering
Det görs många olika budgetar i en verksamhet och två av de viktigaste är resultatbudget och likviditetsbudget. Vi går igenom planering inför budget, budgetprocessen, del- och totalbudgetar, uppföljning av ekonomiskt utfall jämfört med budgeten, fallgropar och tips för större budgetuppfyllelse samt budgetering i organisationer som tilldelas medel. Vi tar också upp ekonomistyrning i offentliga verksamheter som kommuner och regioner. Rikligt med exempel och övningsuppgifter.
Dag 4 – Nyckeltal, bokslut och rapporter
Verksamheter använder nyckeltal som ett verktyg för att värdera, analysera och jämföra. Nyckeltal är viktiga för att göra ekonomiska bedömningar och underlätta beslutsfattande. Vi kommer att titta på de vanligaste nyckeltalen och hur de används i verksamheten. Du kommer själv att få räkna ut nyckeltal och dra slutsatser kring dessa så att du sedan kan tillämpa kunskaperna i egna projektet eller på avdelningen eller verksamheten.
Vi går även igenom de olika delarna inför årsavslut. Vi tittar också på vilka förberedelser som behöver göras, inventeringar, periodiseringar och annat för att du ska få förståelse för hur delarna bildar helheten.
Utbildningen passar dig som:
Inte är ekonom men som kommer i kontakt med offentlig ekonomi på olika sätt. Den passar även dig som vill kunna upprätta en budget eller vill kunna följa upp din organisations verksamhet.