"I min undervisning fokuserar jag mycket på de traditionella egenskaperna i baletten, disciplin och grundteknik. Barnen får även utrymme att utforska olika konstnärliga egenskaper och uppleva friheten i att utrycka sig. Jag använder målande beskrivningar för att barnen själva ska förstå vad de ska tänka på, till exempel i plié, ”tänk dig att det rinner vatten på toppen av huvudet, när du gör demi plie så ska vattnet falla precis över tårna. Som om du vattnar dina egna tår!”
- Nikita Orstam
Kursupplägg:
Barnen får utlopp för sin rörelse- och dansglädje samtidigt som de introduceras till balettens grunder. Vi övar musikalitet, koordination, koncentration och improvisation på ett sätt som är anpassat efter barnens mognad. Rörelserna är fartfyllda, dansanta och lagom utmanande. Under lektionerna fantiserar vi, hittar på rörelser och dansar i olika tempon – fort, långsamt, hårt och mjukt. Pedagogiken bygger på att hålla barnen aktiva under korta intensiva stunder samt på att stärka deras samarbetsförmåga och gruppkänsla.
Kursen går emellan vecka 36-50 jämna veckor med 7 lektionstillfällen enligt följande:
v.36, v.38, v.40, v.42, v.46, v.48, v.50
Innehåll:
- Introduktion till balettens grunder på ett anpassat och inspirerande sätt.
- Träning av musikalitet, hållning, koordination och koncentration.
- Rörelseglädje genom improvisation och dansövningar.
- Stärkande av samarbete och gruppdynamik i en trygg miljö.
Åldersangivelser:
Åldersangivelserna avser barnens ålder vid kursstart.
För att delta i en 3-4 årsgrupp ska en ha fyllt tre år vid kursens start.
Bra att veta:
- Kursen hålls varannan vecka, perfekt för familjer som ej kan knyta upp sig var vecka.
- Undervisningen ackompanjeras av musiker.
- Vid bokning, ange barnets namn och personuppgifter.
- Kursen hålls på svenska.
Kursledare
Nikita Orstam
Nikita Orstam tog examen från kandidatprogrammet i danspedagogik vid Stockholms Konstnärliga Högskola våren 2021. Hon är inriktad på klassisk balett, men undervisar även i jazz och modernt.
Efter examen har Nikita skaffat sig en bred erfarenhet av undervisning för barn i olika åldrar, både i balett och i barndans/showdans.
"I min undervisning fokuserar jag mycket på de traditionella egenskaperna i baletten, disciplin och grundteknik. Barnen får även utrymme att utforska olika konstnärliga egenskaper och uppleva friheten i att utrycka sig. Jag använder målande beskrivningar för att barnen själva ska förstå vad de ska tänka på, till exempel i plié, ”tänk dig att det rinner vatten på toppen av huvudet, när du gör demi plie så ska vattnet falla precis över tårna. Som om du vattnar dina egna tår!”

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm