"I min undervisning fokuserar jag mycket på de traditionella egenskaperna i baletten, disciplin och grundteknik. Barnen får även utrymme att utforska olika konstnärliga egenskaper och uppleva friheten i att utrycka sig. Jag använder målande beskrivningar för att barnen själva ska förstå vad de ska tänka på, till exempel i plié, ”tänk dig att det rinner vatten på toppen av huvudet, när du gör demi plie så ska vattnet falla precis över tårna. Som om du vattnar dina egna tår!”
-Nikita Orstam
Kursupplägg:
Den här kursen låter barnen utveckla sin rörelseförmåga och sitt uttryck genom att lära sig balettens grunder. Vi tränar musikalitet, koordination, balans och improvisation. Med rörelser som plié, tendu, snurrar och hopp får barnen lära sig balettens bas. Lektionerna anpassas efter åldersgruppen och innehåller dans i olika tempon – fort, långsamt, hårt och mjukt – samtidigt som vi övar på teknik och uttryck. Pedagogiken bygger på att stärka självkänsla, trygghet och samarbete i gruppen.
Innehåll:
- Introduktion till balettens grunder med fokus på teknik och uttryck.
- Träning av musikalitet, balans, koordination och kroppskontroll.
- Övningar som stärker styrka och hållning.
- Kreativa dansövningar som uppmuntrar glädje och engagemang.
- Fokus på samarbete och trygghet i en inspirerande miljö.
Förkunskaper:
Den här kursen passar både för dig som är nybörjare och för dig som har dansat balett i 1–2 terminer tidigare. För att delta i en 10-12 årsgrupp ska en ha fyllt tio år vid kursens start.
Bra att veta:
- Undervisningen ackompanjeras av musiker
- Vid bokning, ange barnets namn och personuppgifter.
- Kursen hålls på svenska.
Kursledare
Nikita Orstam
Nikita Orstam tog examen från kandidatprogrammet i danspedagogik vid Stockholms Konstnärliga Högskola våren 2021. Hon är inriktad på klassisk balett, men undervisar även i jazz och modernt.
Efter examen har Nikita skaffat sig en bred erfarenhet av undervisning för barn i olika åldrar, både i balett och i barndans/showdans.
"I min undervisning fokuserar jag mycket på de traditionella egenskaperna i baletten, disciplin och grundteknik. Barnen får även utrymme att utforska olika konstnärliga egenskaper och uppleva friheten i att utrycka sig. Jag använder målande beskrivningar för att barnen själva ska förstå vad de ska tänka på, till exempel i plié, ”tänk dig att det rinner vatten på toppen av huvudet, när du gör demi plie så ska vattnet falla precis över tårna. Som om du vattnar dina egna tår!”

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm