Kursupplägg
Undervisningen är indelad i uppvärmning, övningar och inlärning av material och fraser. I detta finns alltid en uppmuntran och inbjudan till eget skapande & nya idéer för att stärka barnens delaktighet. Lektionens innehåll är dynamiskt och varierar i intensitet för att skapa fartfyllda och ösiga moment men också tillåta lugn och stillsammare fokus. Innehållet på klasserna formas med utgångspunkt i att stärka barnens kroppsuppfattning och främja samspel och samarbete inom gruppen. Gruppindelningen sker efter ålder och förkunskaper.
Innehåll
- Uppvärmning, teknik & skapande
- Övningar för att utveckla koordination, rörelsekvaliteter & samarbete
- Fraser och övningar med utgångspunkt främst i jazzens olika former men vi möter även andra rörelseuttryck och låter oss inspireras av musikens mångfald och kvaliteter
- Improvisation för att utforska rörelser, kreativt initiativtagande & reflektion
Förkunskaper
Passar både nybörjare och de som har dansat 1–6 terminer. Barnet ska ha fyllt sju år vid kursstart.
Bra att veta
- Vid bokning anger du barnets namn och personnummer.
Kursledare
Elvira Hall
Elvira är utbildad danspedagog vid Stockholms Konstnärliga Högskola och undervisar främst i stilar som modern/nutida, improvisation & komposition, jazz, Body Percussion och barndans.
Elvira är även musiker och folkmusiken ligger extra nära hjärtat. Musik- och rytmintresset påverkar både hennes skapande och undervisande och att utgå från eller laborera med musiken genomsyrar ofta hennes undervisning.
Hon arbetar med dansundervisning för olika grupper och kontexter och ingår även i danskollektivet MYLLER där hon också varit konstnärlig ledare och koreograf för kollektivets första produktion och dansföreställning.
I både konstnärligt och pedagogiskt arbete fokuserar Elvira på kollaborativa och normkritiska förhållningssätt där ett tillåtande rum kan skapas genom att alltid prioritera individualitet, mångfald och reflektion. Hon arbetar gärna med komposition och koreografi som verktyg för att fördjupa ett material och koncept eller i arbetet med reflektion och dansanalys.
“För mig är "dansteknik” inte bara genre-specifika övningar utan även hur vi förhåller oss i rummet, till varandra och våra egna kroppar. I min egen danspraktik har lekfullheten alltid varit viktigast. För mig går den alltid hand i hand med det allvarsamma. Och i min kropp och mitt uttryck vill jag alltid pendla mellan och sammanväva det sköna och roliga i dansen med det seriösa och utmanande.”
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm