Utbildningens innehåll

Här kan du läsa om kurserna som ingår i YH-utbildningen Specialistundersköterska inom neurosjukvård. Kurserna har tagits fram tillsammans med arbetslivet och ger dig den spetskompetens som efterfrågas av arbetsgivare.

Etik, vårdpedagogik och teamarbete, 20 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om vårdpedagogiska verktyg samt belysa värdet av samarbete och multidisciplinärt teamarbete. Kursen syftar även till att ge en fördjupad förmåga till reflektion över yrket, etiska ställningstaganden och det egna handlandet i yrkesrollen samt en förståelse för när andra yrkesgrupper behöver kallas in. 

Målet är att ge den studerande verktyg för att underlätta en väl fungerande kommunikation och utveckla sin roll som pedagog och handledare. Den studerande ska ha en fördjupad förmåga att handleda och leda samtal. Vidare vara rustad för att arbeta i multidisciplinära team för personcentrerad omvårdnad samt nätverka med andra vårdprofessioner i syfte att förbättra vården.

Lagstiftning, organisation, dokumentation och kvalitetsledning, 10 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för områdets lagstiftning och organisation samt dokumentation och kvalitetsledning. 

Målet är att ge den studerande kunskaper om lagar, författningar och föreskrifter samt kunskaper om hur vården är organiserad. Därtill kunskaper om dokumentation, framtagande och uppdatering av rutiner och riktlinjer samt förbättrings- och utvecklingsarbeten utifrån risk- och händelseanalyser.

Morgondagens sjukvård och medicinsk teknik, 10 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för den snabba kunskapsutvecklingen inom neuroområdet.  

Målet är att ge den studerande kunskaper om hur nya principer och metoder för behandling utvecklas och implementeras i vårdarbetet.

Neuroanatomi, neurofysiologi och neurologiska sjukdomar, 45 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om nervsystemets uppbyggnad och funktion samt få en förståelse för neurologiska sjukdomars bakgrund, orsaker och förekomst. 

Målet är att ge den studerande kunskaper om neurologisk symtomlära och neurologiska sjukdomar. Därtill kunskaper om medicinsk behandling, omvårdnad, rehabilitering och neurologiska undersökningar. 

Neurointensivvård, 30 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för neurointermediärvård och neurointensivvård.  

Målet är att ge den studerande kunskaper om omvårdnadsarbete på neurointermediärvårdsavdelning (NIMA) och neurointensivvårdsavdelning (NIVA). Därtill kunskaper om undersökningar och behandlingar, rehabilitering samt medicinteknisk utrustning och apparatur.

Neurokirurgi, 30 yhp

Kursens syfte är att den studerande ska förvärva kunskaper om och få en förståelse för neurokirurgi.  

Målet är att ge den studerande kunskaper om neurokirurgisk omvårdnad. Dessutom kunskaper om undersökningar, behandling, medicinteknisk utrustning och rehabilitering. 

LIA, 30 yhp

Kursens syfte är att ge tillfälle att omsätta teori till praktisk handling samt reflektera kring rollen som specialistundersköterska. 

Målet är att den studerande ytterligare ska specialisera kunskaper, färdigheter och kompetenser inom neurosjukvård samt utveckla sin yrkesidentitet.

Examensarbete, 20 yhp

Kursens syfte är att utifrån förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser fördjupa sig i ett ämne inom området neurosjukvård. 

Målet är att den studerande ska genomföra ett individuellt fördjupningsarbete som vilar på vetenskaplig grund, vilket leder till ett fördjupat lärande samt professionell och personlig utveckling.