Klara Krantz hyllas i DN för nya diktromanen "När en man faller"

Vår kursledare Klara Krantz släppte nyligen diktromanen "När en man faller" (Romanus & Selling). Nu har boken recenserats i Dagens Nyheter och fått fina lovord av recensenten Lars Linder.

Fotografi på Klara Krantz tillsammans med omslaget på hennes nya bok "När en man faller".

Ur recensionen i Dagens Nyheter:

"Klara Krantz har en klar blick och ett gott öra för rytm och ton, här lyckas hon dessutom koppla ett nytt och originellt grepp om den på senare tid så omdiskuterade autofiktionen."

På förlagets hemsida finns följande beskrivning av När en man faller:
"En natt i februari 1986 avlossas skottet som ger svallvågor över hela världen och för alltid förändrar historien om Sverige. I en säng ligger ett spädbarn - Klara- vars liv också är förändrat efter den natten.

Ungefär 35 år senare läggs mordundersökningen ner, och Klara söker efter sin farfar. Journalisten Lars Krantz vigde sitt liv åt mordet, men fördes med tiden allt djupare in i konspirationsteorier. Samtidigt står Klara inför att själv bli förälder, och med det väcks frågorna. Hur präglas vi av det vi kommer ur? Kan man lita på den som är ens närmaste? Och kan man lita på sig själv?

I den djärva lyriska romanen "När en man faller" undersöker Klara Krantz hur en historisk händelse kan ge ekon i en familj i flera led. En storslagen berättelse om vårt nationaltrauma, silat genom ett personligt prisma."

Klara Krantz har undervisat på Skrivarakademin sedan 2018, i dagsläge på kurserna Skriva på sportlovet, Skrivarkurs för sommarlovslediga och Skriva för barn och unga. Läs en intervju med Klara i QX här.