Klagomål

Om en elev eller vårdnadshavare upplever att det finns problem med skolans utbildning vill vi ha information om detta så att vi kan vidta de åtgärder som krävs.

Klagomål på skolans rutiner, utrustning, organisation eller regelverk

  1. Vänd dig till rektor eller biträdande rektor via v-klass, e-post eller telefon. Kontaktuppgifter hittar du på vår personalsida.
  2. Klagomålet ska formuleras skriftligen och kommer att ges vidare till huvudmannen.
  3. Rektor har i uppdrag av huvudmannen att utreda, följa upp och åtgärda problemet som lett till klagomål.

Klagomål på undervisningen i en kurs

  1. Eleven ska formulera sitt klagomål skriftligen och lämna det till rektor. Informationen kommer att ges vidare till huvudmannen.
  2. Rektor har, om inget annat beslutas, i uppdrag av huvudmannen att utreda, följa upp och tillsammans med lärare och elev åtgärda problemet som lett till klagomålet.

Klagomål på betygssättning i en kurs

Elev och vårdnadshavare har rätt att få information om hur läraren bedömer elevens utveckling i kursen under läsåret. Om eleven riskerar att inte klara kursen ska extra anpassningar göras och om eleven är i behov av särskilt stöd ska detta utredas och åtgärdsprogram upprättas.

När kursen är avslutad och betyget är satt kan ingen, inte heller rektor, ändra betyget. Betyg kan alltså inte överklagas. Vid betyget F har eleven rätt till prövning av betyget, förutsatt att eleven fortfarande går kvar på skolan.

Klagomål direkt till huvudman

Om den elev eller vårdnadshavare som lämnat ett klagomål inte är nöjd med hantering och åtgärder går det att vända sig direkt till skolans huvudman.

Styrelsen för Folkuniversitetet/
Stiftelsen Kursverksamheten vid Göteborgs universitet

Box 2542
403 17 Göteborg

Om skolan och/eller huvudmannen inte löser ärendet kan elev och vårdnadshavare vända sig till Skolinspektionen.