Petra Norman gör comeback i dansens värld

Senast ändrad

Kan en 56-årig före detta balettdansös träna upp sig själv igen som dansare? Det är en av frågorna som manusförfattaren och tidigare balettdansösen Petra Norman ställer sig i sitt videoverk ”The Comeback” – en slags mockumentär om dansens glädjeämnen och sorger, som hon gör inom ramen för utbildningen Konstnärligt Projekt på Balettakademien.

Petra Norman, studerande på BA Konstnärligt projekt

– På den här utbildningen har jag upptäckt hur otroligt kul det är med konst och att blanda olika uttryck som dans, film, skrivande, dramaturgi, klippning och minnesmaterial. Det är något jag vill utforska vidare. När man som jag är 56 år, gäller det att försöka prioritera det man tycker är kul, livet går så fort, säger Petra Norman.

Petra Norman har arbetat som manusförfattare, dramaturg och manuslärare sedan 2006, och har skrivit bland annat långfilm och ett flertal pjäser som producerats. Innan dess arbetade hon som balettdansös, och dansade bland annat på Deutsche Oper i Berlin, Malmöbaletten, Danse Scenen i Köpenhamn och med Birgit Cullberg.

Hur kommer det sig att du sökte till Konstnärligt Projekt?
Jag har som manusförfattare länge velat återvända till dans och rörelser i någon form och har ett flertal idéer som jag vill undersöka. När jag av en slump upptäckte utbildningen Konstnärligt projekt på Balettakademien såg jag en möjlighet att äntligen kunna utveckla en av mina idéer. Så jag lämnade in en ansökan i absolut sista sekund.  

Konstnärligt Projekt är en ettårig konst- och kulturutbildning som vänder sig till personer inom olika konstnärliga fält som till exempel dans, fri konst, scenkonst, konsthantverk och formgivning. Som studerande arbetar man med ett eget projekt samtidigt som man får fördjupade kunskaper inom konst. Utbildningen drivs i samarbete med Konstskolan.

– Varje vecka har vi individuell handledning, och alla studerande har en egen handledare inom sitt fält. Det känns lyxigt och enormt givande med detta stöd.

Petra som under projektåret ägnar sig åt dans, film och klippning håller till både på Balettakademien och i en ateljé med resten av klassen på Konstskolan. Ibland jobbar hon hemma då hon går igenom omfattade material från sitt förflutna som gamla brev, dagböcker, tidningsurklipp, foton och filmer som hon använder till sitt projekt.

Berätta om ditt projekt!
Mitt projekt är ett videoverk och har arbetsnamnet ”The Comeback”. Jag filmar en slags mockumentär om dansens glädjeämnen och sorger och undersöker frågor som: Kan en 56-årig före detta balettdansös träna upp sig själv igen som dansare? Vad klarar kroppen av att dansa efter att ha varit stillasittande i 26 år?  Vad händer om man försöker återvända till sin tidigare identitet och förflutna?

Videoverket innehåller också fragment av min tidigare danskarriär där jag som 15-åring hemma i Finspång drömde om att bli balettdansös och många dömde ut mig som för gammal att bli det. Mot alla odds lyckades jag bli det ändå.

Under hösten började Petra ta balettklasser på Balettakademien för första gången på 26 år. Hon har även dansat ensam och filmat i en dansstudio på Balettakademien.

– Just nu arbetar jag med klippning och kommer att fortsätta filma mer material.  Planen är att videoverket ska bli ca 15 minuter under denna utbildning, och det kommer att visas offentligt. Videoverket kommer också visas på Vårutställningen på Konstskolan i maj 2024.  

Kan du säga något om dans och åldrande, som ditt projekt delvis handlar om.
För min del som inte dansat alls på 26 år, utan suttit på en stol framför en skärm, har det varit en stor upplevelse att börja dansa balett igen. Framför allt slås jag av den energi och glädje dansen ger direkt, trots att min äldre förfallna kropp inte kan göra vad den en gång i tiden kunde. Men jag blir inte nedslagen av det alls, utan glädjen att dansa är så mycket större.

– Kroppen minns också rörelserna som man minns ett språk. Det är för mig som om jag varit utomlands i flera sekel och pratat ett annat språk och äntligen pratar jag mitt hemspråk igen.

Petra fick något av en chock första gången hon i höstas kom till Balettakademien och tog balettklasser för 60 + och såg alla vältränade 60-plussare. Hur vackert de dansade balett och den fina, glada stämningen.  

Mycket positivt verkar också ha hänt inom dansen under de 26 år jag har varit borta ifrån den. Balett är inte bara för unga människor eller personer med helt perfekta kroppar längre. Dans är dans, och för alla och något man blir glad av.

Framtiden

Efter projektåret kommer Petra fortsätta att arbeta med sitt projekt, och hon planerar att utvidga det genom att göra konstinstallationer på samma teman.  

– Jag kommer att söka stipendier, kanske leta reda på någon producent eller söka någon mer konstskola.